Je noemt een heel aantal onderwerpen. Toch is er ook een centraal punt dat je ook noemt: Gods wil. Dat vind ik mooi en ik hoop dat dit diep in je hart leeft. We hebben namelijk allemaal de neiging om onze keuzes zelf te maken. Je kent misschien de uitdrukking wel: God is best, maar we houden Hem voor het lest. Ook dit is een vrucht van onze zondeval in het paradijs. Daar hebben we in Adam onze eigen weg gekozen, los van de Heere. Zo lang dat ‘goed’ gaat, zoek ik mijn eigen zaken wel uit, en als ik er helemaal niet meer uitkom, vraag ik de Heere om duidelijkheid.

Je ziet dat ik het woord goed tussen komma’s zet. Wanneer gaat het goed? Als je goede cijfers haalt in je opleiding? Je mag daar blij mee zijn. Maar word je er trots door en laat je je meeslepen door een zucht naar carrière? Dan gaat het niet goed. Gaat het altijd goed als je verkering krijgt? Nee, al gun ik je van harte een lieve partner. Maar als je daardoor losgroeit van de dienst van de Heere, verlies je meer dan je krijgt.

Ik wil maar zeggen: het is niet zo eenvoudig om aan de Heere te vragen wat Zijn wil is. Want hoe vaak denk ik zelf de weg uit en wil ik over mijn keuzes de goedkeuring van de Heere? Ik vind Psalm 5:9 heel leerzaam. Daar bidt David: „Richt Uw weg voor mijn aangezicht.” David kiest niet zelf een weg, om dan te vragen: „Richt mijn weg voor Uw aangezicht.” Het is precies andersom. Dat is afhankelijkheid! Die afhankelijkheid lees ik veel in de Bijbel. Ik noem nu Psalm 37:5, 62:9, Spreuken 16:3, Mattheüs 6:25, 33, 1 Petrus 5:6-7. Lees ze maar eens en vraag dan boven alles een nieuw hart, dat gebogen wordt tot de gehoorzaamheid aan de Heere (zie Psalm 86:6, berijmd).

Maar, zeg je, hoe weet je dan wat het antwoord van de Heere is? Mag ik iets persoonlijks met je delen? Ik weet nog goed dat ik als kandidaat van de Theologische School in Rotterdam beroepen kreeg. Ik wist werkelijk niet hoe de weg duidelijk zou kunnen worden. Een oude dominee belde me op. Ik vertelde hem over mijn verwarring. Hij zei: Als je het van de Heere wílt weten, láát Hij het je weten. Dat was een bemoediging, maar ook een les. Ik moest het alleen van de Heere verwachten. De Heere schonk dat en ik kwam er niet beschaamd mee uit.

Hij gebruikte vooral Zijn Woord en de prediking ervan, maar ook een gesprek met een predikant en een medekandidaat. Weet je wat dan overblijft? Verwondering dat de Heere zo wijs is dat Hij precies weet hoe Hij antwoord moet geven, zodat je weten mag wat Zijn weg is. Ik wil die weg van harte aanbevelen, met Psalm 25:3.


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.