Laten we eerst eens kijken wat het tegenovergestelde is: de dingen bedenken „die op de aarde zijn” (Kol. 3:2, vergelijk Filipp. 3:19). Dat wil zeggen: leven op deze wereld alsof God er niet is. Het probleem is: dat gaat ons juist zo gemakkelijk af. Herken je dat? Je bent enorm druk met school, werk en vrienden. Je geniet geweldig van shoppen of een nieuwe smartphone; van lekker eten of een mooie vakantie. En je komt er ’s avonds of ’s zondags ineens achter dat je bijna niet aan God gedacht hebt.

Los van God, zo is de mens geworden in de zondeval. Maar de Heere is geduldig: Hij herinnert ons er steeds aan dat er ook een ”hogere werkelijkheid” is: de dingen van God, van de hemel, van de eeuwigheid. Hij wijst ons daarop in de schepping, in je geweten, en vooral in Zijn Woord. Steeds zegt de Heere als het ware: „Let eens op Mij, kijk eens naar boven!” We zijn even onder de indruk, maar gaan zomaar weer over tot de orde van de dag. De hemelse dingen hebben ons hart niet…

Dat moet veranderen, maar hoe? Door een ingrijpen van boven. God is Zelf naar de aarde gekomen, Zijn Zoon werd mens. God komt Zelf nog, Zijn Geest werkt in mensen. Als je door het werk van de Heilige Geest Christus leert kennen, dan krijg je ook iets van de hemel in je hart. Je gaat leren zien: alles op aarde is van God. Wat betekent dat?

1. Het gaat ook in aardse dingen niet om ons plezier maar om Gods eer (1 Kor. 10:31).

2. De aardse dingen worden minder belangrijk (Ps. 17:14-15; 1 Kor. 7:31; Hebr. 11:26).

3. Sommige aardse dingen moet je loslaten (zondige dingen, en dingen die je aandacht afleiden, zoals veel shoppen en veel moderne media; denk aan Christen op de IJdelheidskermis en Matth. 6:14-16).

4. Andere dingen geef je juist aandacht (dingen die waarde hebben voor de eeuwigheid: echte gesprekken, zorg voor je naaste, komen onder Gods Woord, gebed; Hebr. 11:14).
Kortom, het gaat om de vraag waar je voor leeft. Is God echt belangrijk geworden, of sta je zelf centraal? Is de eeuwigheid je einddoel, of wil je nog uit dit aardse leven halen wat er in zit? Alleen door het kennen van de Heere Jezus kan het eerste werkelijkheid worden (lees Kol. 3:1!). Maar ook als je Christus kent, kan je blik gemakkelijk afdwalen. Daarom blijft de Heere ook Zijn kinderen oproepen: „Bedenk de dingen die boven zijn!”


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065