We leven in een verwarde tijd waarin steeds minder rekening wordt gehouden met de Heere en Zijn Woord. Dat kom je haast overal tegen. Het is bijna ‘gewoon’ als winkels spullen verkopen die tegen Gods gebod ingaan. Denk aan een doorsneesupermarkt met rekken vol tijdschriften. Of een algemene boekhandel met onchristelijke boeken. Trouwens; kun je een boek verkopen van een predikant die loochent dat God bestaat? Maar ook in een apotheek kun je voor moeilijke vragen komen te staan. Of je geweten spreekt als je een krant bezorgt met zondagssport. En dan hebben we het nog niet over zondagsopening, wat voor veel winkeliers geen probleem meer is.

Een verwarde tijd vraagt om bewuste keuzes. Ik hoop althans dat je niet zegt: „Over zulke vragen denk ik niet na, hoor, dat is mij te lastig. De winkelier is verantwoordelijk, punt uit.” Maar, ben ik dan niet verantwoordelijk? (2 Kor. 5:10).

Ons leven vraag om biddende keuzes (1 Thess. 5:17). Ligt daar het probleem misschien? We maken veel keuzes omdat we zelf iets leuk vinden. De vraag wat de Heere wil, stellen we vaak pas heel laat. Of misschien helemaal niet. Toen de Heere Saulus bekeerde, kwam deze vraag juist heel snel over zijn lippen (Hand. 9:6). Door de wijze koning Salomo roept de Heere ons ertoe op om Hem te kennen in al onze wegen (Spr. 3:6, met de leerzame kanttekening).

Wat is onze grootste zonde? In het paradijs erkenden we de Heere niet meer als onze God en Wetgever. We wilden voortaan zelf keuzes maken. Daarom is er een grondige vernieuwing nodig, een wedergeboorte door de Heilige Geest.

Wie door genade de Heere leert erkennen, kan niet meer alle keuzes maken. Je wordt bang voor de zonde, omdat die Gods Naam onteert. Je wordt bang voor jezelf, omdat je al zo veel verkeerde keuzes maakte. Psalm 25:2 wordt nu vaak gebeden: „Heere, ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.”

Het kan betekenen dat we niet meer durven solliciteren naar een baan die op zichzelf wel interessant is, maar waar we bang zijn dat Gods gebod in het geding komt. Het kan zelfs betekenen dat we ontslag nemen, omdat ’s Heeren gunst meer waard is dan dit leuke werk. Natuurlijk moet je zoiets niet in een opwelling doen. En zeker niet zonder gesprek met de chef of eigenaar.

Nog mooier dan ontslag nemen is het wanneer de winkel het assortiment aanpast aan wat de Heere vraagt. Bestaat dat? En als ik ontslag neem, dan zit ik zonder werk! Beste vriend(in), denk groot van de Heere. In Spreuken 3:6 lezen we ook: „Hij zal uw paden recht maken.” De Heere is een God van wonderen, ook in het dagelijks werk. De Heere geeft niet altijd direct antwoorden. En toch, wie het door genade met Hem leert wagen, komt niet beschaamd uit. Want: God Die helpt in nood, is in Sion groot.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.