Het woordje bezorgd komt veertien keer voor in de Bijbel. In de helft van al deze gevallen in de Bergrede: bijvoorbeeld dat je door bezorgd te zijn geen el tot je lengte kunt toedoen. Dat een kind van God niet bezorgd hoeft te zijn of er in de toekomst wel genoeg eten of kleding voor hem is: zijn Vader weet wat hij nodig heeft. De tekst die jij aanhaalt uit Filippensen 4:6, zegt zelfs: Wees in geen ding bezorgd. Géén ding!

Goed dat je daar een vraag bij stelt. Je mag zeker nadenken over Bijbelteksten. En als je weet dat er in de Dordtse Leerregels (Hoofdstuk 3/4 artikel 9) staat dat wij verloren gaan door zorgeloosheid, heb je een punt. Zorgeloosheid hoort bij de brede weg, die tot het verderf leidt.

Toch staat er: Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles bekend worden bij God en de vrede van God die alle verstand te boven gaat, zal uw harten bewaren in Christus Jezus. Uit het woord ”bewaren” en ook uit vers 1 blijkt dat Paulus denkt aan mensen die bekeerd zijn. Ook zorgeloosheid hoort blijkbaar bij de smalle weg, die tot het leven leidt.

Ik vermoed dat er nu wel iets begint te dagen. Het is heel goed dat je vandaag nog bezorgd raakt over het feit dat je onbekeerd doorleeft naar de eeuwigheid. En niet alleen dat, maar dat je daar ook wat mee gaat doen: Gods Woord lezen en overdenken, de zonde verlaten en de Heere aanroepen.

Als je dan door Gods genade bekeerd wordt, hoef je niet meer bezorgd te zijn voor de toekomst. Dan heb je een goedertieren Vader in de hemel, Die over je waakt met vaderlijke zorg, Die almachtig is en alle schepselen regeert, zodat er niet één haar van je hoofd valt zonder Zijn wil (art. 13 Nederlandse Geloofsbelijdenis).

Het is bij het lezen van de Bijbel belangrijk dat je niet op de klank afgaat, maar onderzoekt wat er werkelijk staat. Als je zomaar een tekst hoort of je een tekst te binnen schiet zonder dat je verder onderzoek doet, ben je een gemakkelijke prooi voor de duivel. Die kan je dan gemakkelijk in verwarring brengen.

Dus: stop met zorgeloos te zijn. Lees het Woord van God dagelijks met aandacht, onderzoek het, overdenk het en gebruik het in je gebed. Het is de hoogste tijd voor een waarachtige bekering.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.