Gelukkig dat je bidden soms moeilijk vindt. Vreemd hè, dat ik dat zeg. Het is toch helemáál niet gelukkig als je niet goed kunt bidden?! Bidden, dat zou juist vanzelf moeten gaan. Adam en zijn vrouw baden voor de zondeval altijd met hun hart. En Gods kinderen zullen in de hemel ook van hart tot hart met de Heere spreken. Dus als je bidden moeilijk vindt, dan betekent dat dat je niet dicht genoeg bij de Heere leeft en niet vol bent van de Heilige Geest. Dat is erg! En toch is het gelukkig als je daar achter komt. Want het laat zien dat je niet tevreden bent met zómaar bidden, met het uiten van wat woorden. Echt bidden is: je hart voor de Heere uitstorten en met je hart op Hem vertrouwen.

Bij je vraag heb ik eerst een opmerking: het is niet of-of, maar en-en. Bidden met je hart sluit het verstand niet uit. Paulus zegt (1 Kor. 14:15): „Ik zal wel met de geest bidden, maar ik zal ook met het verstand bidden.” Maar dan: hoe weet je of je óók met je hart bidt? Leg uit de catechismus vraag en antwoord 117 er maar naast. Vraag jezelf af of je dit herkent. Ik geef je twee vragen mee: (1) Vertrouw je God in Christus? (2) Ken je jezelf?

Ken je jezelf? Dat betekent: weet je wat je echte nood is? Weet je hoe diep die nood zit? Vooral wat betreft de zonde die we zo snel over het hoofd zien. Daarom, bekijk eens of je alleen maar last hebt van je zonde op het moment dat je aan het bidden bent, of dat je er echt mee vastloopt. Of je alleen maar vraagt naar Gods leiding als je bidt, of dat je daar heel de dag naar verlangt. Je gebed is niet oprecht als dat losstaat van de rest van je leven.

En hoe sta je tegenover de Heere? Bidden is niet alleen onze nood klagen, maar die nood bij Hém brengen. Hoe zou dat ooit kunnen zonder echt zicht op Hem? Steun je op de verdienste van Jezus Christus – niet alleen tijdens het bidden, maar in je leven? En als je onbekeerd bent en je moet tóch bidden? Dan geeft de Heere je nog die éne reden. Hij laat je horen vanuit het Woord hoe genadig en getrouw Hij is. Herken je het, dat je alleen bij Hem nog maar vastheid vindt?


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.