Positief en kritisch. Positief, want met het verschijnsel zelf is niets mis. Of het kringgebed zoals wij het kennen in de Bijbeltijd voorkwam, weten we niet. Gezamenlijk bidden in ieder geval wel. Lees Handelingen 4:23-31 en 12:1-19. Die gedeelten laten ook iets zien van de zegen die op een kring­gebed kan rusten.

Je ziet het voor je: een groepje of kring mensen die samen bidden. Ieder heeft zijn eigen vreugde en zorgen en ook samen hebben zij vreugde en zorgen. Daarom willen ze alles samen aan de Heere voorleggen. Niemand is verplicht om hardop in gebed voor te gaan, maar ieder die wil, kan (als de voorgaande uitgesproken is) het gebed overnemen en met zijn eigen woorden Gods aangezicht zoeken. Verhelderend en bemoedigend als dit op een eerlijke en natuurlijke manier gebeurt! Je kunt veel leren van het bidden van anderen en je merkt dat je niet alleen staat met je zonden en zorgen. Vergelijk het maar met brandende lucifers. Een lucifer brandt samen met andere lucifers harder dan alleen. Gezamenlijk bidden geeft meer warmte en licht.

Tegelijk moet je kritisch zijn. Er zijn maar weinig mensen die tijdens zo’n kring­gebed spontaan kunnen zijn. Dat kunnen eigenlijk alleen mensen die er van jongs af vertrouwd mee zijn (en dat geldt voor de meeste reformatorische mensen niet) én voldoende persoonlijkheid hebben ontwikkeld. Het zitten in een kring brengt een zekere druk met zich mee om toch vooral mee te doen. De neiging om de dingen mooi te willen zeggen is vaak sterk. De vrees dat anderen je niet begrijpen of vreemd vinden is vaak groot. Wat blijft er over van de zegen van het gezamenlijk bidden als je beheerst wordt door gedachten als: „Als ze maar niks van mij denken…” Of: „Als ik maar niet ga hakkelen…” Of: „Waarom is die en die er niet?” Of: „Gelukkig ben ik als laatste aan de beurt, dan kan ik alles nog even iets beter onder woorden brengen…”? Bovendien zijn het plannen van een kringgebed en het vormen van een kring een vorm van organiseren van gebed en dat remt de spontaniteit altijd.

Voor iemand die nuchter is en weinig mensenvrees heeft, wegen deze psychologische bezwaren en bijverschijnselen nauwelijks. Maar hoeveel van zulke mensen zijn er? Daarom is het wellicht het beste om geen kringgebeden te organiseren, maar wel nuchter ruimte te geven aan spontane vormen van gezamenlijk bidden.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.