De vorige keer, beste vraagsteller, heb ik een vraag beantwoord die op jouw vraag lijkt. Toen hebben we nagedacht over de vraag: wat moet je bidden als je niet weet wat je moet bidden of niet bidden kunt? Ik heb er toen op gewezen dat de Heilige Geest zondaren leert bidden, zodat hun gebed waar en oprecht wordt.

Misschien heb je je vraag wel gesteld naar aanleiding van dit antwoord. Voor jou is het niet alleen de vraag of je gebed wel oprecht is. Je vraagt je ook af of je wel verstaat wat je bidt. Je bidt om bekering. Maar diep in je hart kan de vraag leven: bekering, wat is dat eigenlijk, ik begrijp het niet. Je bidt om genade. Maar als je Gods kinderen hoort uitleggen wat genade is, moet je zeggen: dit ken ik niet. Je bidt om licht als je je Bijbel gaat lezen. Maar je leest voor je gevoel letters en woorden, zonder dat je de echte betekenis verstaat. Heeft een gebed om bekering, om genade, om licht wel betekenis als ik niet eens echt versta waar ik om bid?

Ik wil je meenemen naar de Bijbel, om daar houvast te zoeken. Treffen we in de Bijbel ook mensen aan die zich zo blind voelden? Als ik Gods Woord goed begrepen heb wel. Ik denk aan de dichter van Psalm 43. Hij bad: „Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden.â€

Wie bidt om licht? Iemand die licht nodig heeft, omdat het zo donker is in zijn ziel. Ik denk aan Psalm 119:34. Daar lezen we: „Geef mij het verstand, en ik zal Uw wet houden.†Ik krijg de sterke indruk dat de dichter zichzelf zo blind voelde (zie ook Psalm 119:18). De dichter van Psalm 102 miste helemaal alles. Totdat de Heere het licht deed schijnen in zijn ziel. Toen kreeg hij geloof en sprak hij: „Als de Heere Sion zal opgebouwd hebben, in Zijn heerlijkheid zal verschenen zijn, Zich gewend zal hebben tot het gebed desgenenen die gans ontbloot is, en niet versmaad hebben hunlieder gebed.†De Heere buigt Zich voor hulpeloze bidders. Hij ziet neer op blinde bidders, die alles missen, maar God niet kunnen missen. Hun gebed zal Hij niet afwijzen, al vrezen ze dat wel.

Bid daarom met de dichters van de Psalmen om licht, om waarheid, om verstand. Neem het gebed van Bartimeüs maar in je mond: Dat ik ziende mag worden! En durf je jezelf niet te vergelijken met de godvrezende dichters van de psalmen? Dat kan ik begrijpen, maar de Heere heeft deze psalmen gegeven aan het hele volk van Israël. De gebeden uit de psalmen mag je daarom ook bidden. Als een hulpeloze bidder.

De grond van de verhoring ligt ook niet in de bidder. Gelukkig niet! De grond van de verhoring ligt in God. Hij sprak dat er licht zou schijnen in de duisternis van de schepping. Hij laat licht opgaan in duistere harten (2 Kor. 4:6). Waarom? Om Christus’ wil, Die het Licht der wereld is (Joh. 8:12). Dan is er bij God vandaan verwachting voor blinde bidders die bedelen om licht.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.