Er lijken twee soorten wezens te zijn, die ongemerkt onze gedachten kunnen beïnvloeden: engelen en duivelen. Ze brengen ons denken op een bepaald spoor. Een denkspoor. Als je met je fiets in een spoor gevangen zit, bijvoorbeeld van de tram, kom je er niet meer uit. Zo gaat het ook met je denken en gevoelens. Als je een bepaalde gedachte hebt, lijkt die heel vanzelfsprekend. Je komt er niet meer uit, je raakt verward. Het verlamt je zelfs.

Dat wil de duivel graag. Hij heeft één doel: je bij de Heere vandaan houden. Van hem mag je alles doen, als je maar niet van koers verandert. Je mag bidden. Zolang bidden in de praktijk niet meer is dan gedachteloos een paar woorden prevelen, vindt hij dat prima. Maar als je er meer bij betrokken raakt; als je gaat nadenken over bidden, dan komt hij overeind en gaat verwarring zaaien. Hij laat je vastlopen in je gedachten en gevoelens. En wat hij wil, is dat je moedeloos wordt.

Wat te doen? Je moet weer stevige grond onder je voeten krijgen. Die grond vind je in de Bijbel en in de belijdenisgeschriften. Jouw vraag is: „Mag je bidden om iets wat je niet verdiend hebt?” Zoek in de Bijbel een gedeelte op dat gaat over bidden. Je zou bijvoorbeeld Lukas 11 kunnen nemen. Lees het door en schrijf wat kernwoorden op. Je kunt bijvoorbeeld het eerste stukje van vers 9 opschrijven: „Ik zeg u: bid.” Wij bidden dus omdat God ons dat aanbeveelt.

Verder zie je in dat Bijbelgedeelte de woorden vriend en vader staan. Zou je aan een vriend of een vader iets mogen vragen wat je niet verdient? Kun je aan een vriend vragen of hij je helpen wil, ook al kun je hem daar niet voor betalen? Mag een kind aan zijn vader vragen om een boterham, ook al heeft dat kind er niet voor gewerkt? Natuurlijk. Blijkbaar is dit het spoor dat je moet volgen als je denkt over bidden.

Je kunt er ook voor kiezen om in de Bijbel te kijken naar een stukje dat gaat over genade. Ik denk aan Psalm 51. David had na zijn zonde met Bathseba verdiend dat God hem zou verwerpen. Wat vraagt hij? „Wees mij genadig!” Dat is blijkbaar wat je volgens de Bijbel moet doen: om genade vragen, terwijl je het niet hebt verdiend.

Als je twijfelt of in verwarring bent: doe wat! Blijf niet in je gevoel hangen, want dat is drijfzand. Sla de Bijbel open onder je gevouwen handen. Zeg: „Heere, ik snap het ook niet. Mijn gevoel zegt nee. Maar het mag. Hier staat het. In Uw Woord. Geef mij geloof. Uit genade.”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.