Je hebt altijd te weinig zondekennis. Zelfs Gods kinderen doen er een leven lang over (Heidelbergse Catechismus, vraag 115). Zondekennis is geen voorwaarde om tot God te komen. De Heere staat niet bij de deur van Zijn genadetroon om te kijken of je (genoeg) zondekennis hebt. Wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.

Zo, nu lijken de problemen opgelost. En werkelijk, aan de kant van God is er geen enkele verhindering overgebleven, sinds de Heere Jezus heeft gezegd: 'Het is volbracht." Alles, alles is voldaan. Er hoeft niets meer bij. Wie wil, kome en neme de wateren des levens om niet. Punt.
De problemen liggen bij ons. Wij willen niet zalig worden zoals God dat wil. We willen niet alles van ons zelf loslaten en alleen op Hem vertrouwen. We willen op iets van onszelf kunnen steunen, al is het op onze zondekennis. Daarom is er iets nodig om ons uit te drijven. Alle hulpbronnen moeten eerst worden afgesloten voordat we vluchten tot Jezus.

De Geest werkt daarin heel verschillend. Laat ik drie mogelijkheden noemen. Het kan zijn dat je de zonde ervaart als juridische schuld, dat je straf hebt verdiend en vreest voor het oordeel. Daarom vlucht je tot Jezus. Het kan ook zijn dat je de zonde ervaart als morele schuld. Als je bijvoorbeeld je vriendin hebt bedrogen, voel je je schuldig. Niet omdat je bang ben voor straf, maar omdat je diep in je hart ervaart dat je haar liefde en vriendschap onwaardig bent geworden. Zo kan het geestelijk ook zijn. Ten derde, het kan ook zijn dat je ervaart dat je leeft in een leven buiten God. Je voelt je niet meer thuis. Je hebt heimwee naar Gods gemeenschap. Ook dat is ellendekennis. Ellendig zijn betekent letterlijk: balling zijn.

Zie niet op jezelf. Lees nog eens de geschiedenis van de verhoogde koperen slang in de woestijn (Num. 21). Stel je een Israëliet voor die naar zijn eigen lichaam bleef kijken, of hij inderdaad vergiftigd was, en of hij al koorts kreeg, of er al uitslag kwam of hij eraan zou sterven... Ik denk dat zo'n Israëliet zeker gestorven is.

Daarom, zie op Hem. Op Zijn vergevingsgezindheid, Zijn genade en ontferming. Bid niet of je nog meer zondekennis mag krijgen, maar bid vurig of Hij je met liefdekoorden wil trekken en of Hij je wil aanzien in Christus. Het is werkelijk ongelooflijk wat Hij doet bij iemand die op Hem wacht (Jes. 64:4; Matth. 11:28).


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.