Je stelt een korte vraag, waar je misschien al lang mee worstelt. Het is ook een belangrijke vraag. Want, of er is in ons hart vrede met God gekomen, of we zijn nog in oorlog met God. Die oorlog zijn we begonnen in het paradijs. Helaas willen we hem niet opgeven. Ook over ons wordt gezegd: „De weg des vredes hebben zij niet gekend†(Rom. 3:17). Dat heeft Paulus moeten leren. Wat is het een wonder dat hij ook mag schrijven: „Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus†(Rom. 5:1). Door Zijn offer aan het kruis maakte Christus vrede (Ef. 2:14, 15). Door het geloof in de Heere Jezus kreeg Paulus deze vrede in zijn ziel. Hoe gelukkig is dat volk, nietwaar? (Rom. 14:17, 15:13)

Maar, vraag je, hoe krijg ik die vrede? Ik moet je zeggen dat je nogal verschillende antwoorden kunt horen. Door evangelische invloeden wordt het soms heel simpel voorgesteld, zoals in het boekje dat voor me ligt.

'Stappen om vrede met God te krijgen', heet het. Ik lees daarin: Door de zonde is er een scheiding met God, onze goede werken kunnen die scheiding niet overbruggen. Jezus kwam op aarde; Zijn kruis is een brug over de kloof. God wijst deze brug aan, de keuze is nu aan de mens. De mens kan over de brug komen door Jezus in zijn hart uit te nodigen. Het boekje eindigt met het zogeheten zondaarsgebed dat je na kunt bidden. Je belijdt je zonde, je spreekt je geloof uit dat Jezus voor jou stierf en je nodigt Hem uit in je hart. Als je dat gedaan hebt, zo eindigt het boekje, heb je vrede met God. Dan ben je een kind van God.

Waarom schrijf ik dit? Jouw vraag wordt in onze verwarde tijd vaak op zo'n manier beantwoord. Het komt erop neer dat God alles heeft gedaan om vrede te maken en dat jij nu de laatste stap zet. De sleutel voor de vrede ligt in de keuze van de mens. Dat lijkt mooi, er worden vast Bijbelteksten genoemd (uit hun verband gehaald), maar het is een arm Evangelie.

Weet je wat bijvoorbeeld vergeten is? We hebben al gekozen. Tegen God. Nooit open ik mijn hart voor de Heere, als Hij mijn hart niet opent. Nooit zoek ik vrede met God als God mij niet opzoekt. Zo diep is onze val. Is dit jouw nood? Ben je niet geholpen met een oppervlakkig antwoord dat je leeg laat?

Wel, daar is een rijker Evangelie van vrede met God, een Evangelie dat van begin tot eind het werk is van een drie-enig God (Kol. 1:20; Joh. 14:27; Gal. 5:22). Daarom kun je vrede met God krijgen. Tot dit Evangelie nodigt de Heere door Zijn Woord (Rom. 10:15). Ga maar biddend om die vrede naar de kerk; daar wil de Heere hem schenken (Hag. 2:10). Aan wie? Aan vijanden. Ben je dat? Vlucht maar met je zonde en schuld tot de Heere; Hij wil erom gevraagd worden. Voel je zo'n afstand tot God? Er is ook vrede voor hen die ver zijn (Jes. 57:19). Rust niet voordat je die rijke vrede in je ziel mag kennen.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.