Je vindt het vast goed als ik je vraag eerst een beetje uitleg. Dan kunnen anderen het ook begrijpen. Na de terugkeer uit ballingschap gingen de Joden een nieuwe tempel bouwen. In die tempel wees alles heen naar de Heere Jezus. De offers predikten verzoening door Zijn bloed. Daarom was de tempel zo belangrijk. Het was een prediking dat eenmaal de Zaligmaker zou komen.

Maar, wat waren er veel moeilijkheden! Het werk ging lang niet zo snel als Zerub­babel hoopte. Het waren nog maar kleine dingen die ze gedaan hadden, zo lezen we in Zacharia 4:10, de tekst uit je vraag. Als de Joden alleen daarop zagen, werden ze moedeloos. Daarom gaat de Heere hen bemoedigen. Hij zegt: Het fundament van de tempel ligt er al, de tempel zelf komt ook af (Zach. 4:9). Daarom, al staan er nog maar kleine delen van de muren overeind, denk eraan, veracht het niet. De Heere belooft dat het werk afkomt. Want het is Zijn werk!

Kleine dingen. Deze woorden laten zien hoe de Heere vaak werkt. Volgende week beginnen de adventsweken. De Heere Jezus wordt vergeleken met een takje (Jes. 11:1; Ezech. 17:22-23). Bethlehem, waar Hij geboren werd, was maar klein (Micha 5:1). Het was een Kindeke in de kribbe, later waren het eenvoudige vissers die op de pinkster­dag preekten. Gods kinderen worden vergeleken met een geknakte rietstengel (Jes. 42:3). Gods Woord werkt als een klein mosterdzaadje (Matth. 13:31). Maar juist dit kleine is kostbaar in Gods oog.

Als de Heere Zijn genade werkt in het hart van een jongen of meisje, dan komt er een droefheid over de zonde (2 Kor. 7:10). Maar in eigen ogen is die vaak zo klein! De Heere werkt een verlangen naar Hem en Zijn Woord. Maar het is vaak zo anders dan het moest zijn. Als Hij Zijn Woord opent voor het verslagen hart, dan geeft het hoop, maar er komt zo veel strijd op af. Alles is zo klein.

De Joden liepen het gevaar om over die kleine dingen te zeggen: „Het is eigenlijk niets.” Nee, zegt de Heere, dat mag je niet zeggen. Denk eraan, veracht het niet. „Maar”, hoor ik iemand zeggen, „met die kleine dingen kan ik niet sterven!” Dat is waar, vergeet dat niet. Je kunt alleen sterven als je een Zaligmaker hebt. De stukjes muur van de tempel deden verlangen naar het hele gebouw. Wel, als de Heere kleine dingen schenkt, geven die een verlangen naar de vervulling. Die is er als tot verloren zondaren de boodschap klinkt: „U is heden geboren de Zaligmaker.” Weet je wat er dan gebeurt? Dan word je nog veel, veel kleiner. Maar je mag dan ook zeggen: „De Heere heeft grote dingen gedaan!”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.