Ik denk dat ik je vraag aanvoel. Je bent soms verwonderd in de kerk. Dan hoor je uitdrukkingen die precies uitleggen wat je in je hart voelt. Je hoort de dominee of de ouderling bidden voor mensen die God niet kunnen missen, die moeten sterven en niet kunnen sterven, die bedroefd zijn over hun zonden, die in de wereld geen echte blijdschap meer kunnen vinden. Als je dat hoort, denk je: „Maar dat heb ik tegen niemand verteld en toch zegt hij het.” Het geeft verwondering.

Het is ook bemoedigend, nietwaar? Het geeft een stille hoop in je hart dat de Heere van je af weet. En dat is precies waar het om gaat in je leven. Die vraag heb je jezelf al zo vaak gesteld: Weet de Heere van me af? Of is alles wat er in mijn leven verandert mensenwerk? Is het naar Gods Woord of niet? Dat is immers een verschil dat beslissend is voor de eeuwigheid (Jes. 8:20).

Hoor je Gods kinderen spreken wat ze in de Heere Jezus hebben gevonden, dan zeg je: „Maar dat ken ik niet.” Misschien gaat je hart dan wel branden van verlangen, maar je mist het. Hoe dat kan? Is alles toch niet waar? Bedrieg je jezelf? En zo tob je voort. Zo stel je je vraag. En daarom mag ik proberen je leiding te geven, waarvoor ik ook de Heere nodig heb.

Ik ga nu iets schrijven wat niet een direct antwoord is op je vraag, maar wat ik wel erg belangrijk vind. Zo heel vaak lees ik namelijk in de Bijbel dat er buiten de Heere Jezus geen zaligheid is (Joh. 3:16, 36; 11:25; 15:6; Hand. 4:12; 10:43; Gal. 3:26; 1 Tim. 2:5). Ik hoop dat je hiervan onder de indruk bent en dat je heel diep beseft: Ik heb een Zaligmaker nodig. Hoe kunnen we anders ooit voor God bestaan? Hij is zo heilig, wij zo vuil! Hij zo rechtvaardig, wij schuldig.

Heb ik toch nog een antwoord? Ik vond dat zo mooi in de Dordtse Leerregels: „Hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genoemd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).”

Het geestelijke leven begint niet bij de bewuste kennis van de Heere Jezus, maar het kan ook niet zonder. Als je in het dagelijks leven dorst hebt, kun je dan rusten voordat je dorst is gelest? Nee. Zo is het ook in het geestelijke. Rust daarom niet voordat je persoonlijk de Heere Jezus hebt gevonden. Hij openbaart Zichzelf ook nu nog aan verloren zondaressen (Luk. 19:10). Is dat niet groot? Kan dat alleen je hart vervullen?


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.