De vraag die je stelt, komt veel voor. Dat is begrijpelijk: het antwoord is ook heel belangrijk. Gods werk in je leven maakt immers het verschil tussen eeuwig leven en eeuwig omkomen! Ik vind het fijn te merken dat je dat kennelijk beseft.
Intussen heb ik wel wat moeite met het woordje ”gevoel” dat je herhaaldelijk gebruikt. Bewust of onbewust? In elk geval leven we in een cultuur waarin het gevoel inderdaad een belangrijke rol speelt. Waar geloof is echter nog wat anders (en méér!) dan een (goed) gevoel. Het is door genade leren steunen op Christus en Zijn volbrachte werk. Gaat je hart daar naar uit en ben je met je verzondigde bestaan bij Hem terechtgekomen, dan is dat eigenlijk het beste bewijs dat God in je aan het werk gegaan is (Joh. 6:37, 44).
Ik noem de Heere Jezus en het uitgaan tot Hem bewust als een eerste antwoord op je vraag. Vervolgens is er nog wel iets meer van te zeggen. Laatst las ik een boek waarin iemand opmerkte: Als je wilt weten of je geestelijk op het goede spoor zit, leg je leven dan eens naast het Onze Vader. Dat is tenslotte het gebed dat de Heere Jezus Zijn discipelen geleerd heeft. Blijkbaar kan dat gebed je vertellen hoe een ware discipel van Christus door Gods genade functioneert (beter gezegd: wat hij bezig is door die genade te worden).
Waar bid je zoal om? Alleen maar om ”dagelijks brood”? Dat doen wel meer mensen. Maar dat maakt hen niet tot discipelen van Jezus. Wie genade kent, krijgt belang bij God. Dat hoor je in de binnenkamer terug. Zijn Naam, Zijn Koninkrijk, Zijn wil… dat gaat tellen. Voor jou ook? En kreeg je ook behoefte om elke keer weer met je zonden en tekortkomingen tot de Heere te gaan om vergeving te ontvangen? En heb je ook al last gekregen van ”verzoeking” en van de ”boze” omdat het komen tot Christus een geestelijke strijd in gang gezet heeft?
Zo kun je toch op allerlei manieren merken of God werkt in een mensenleven. Niet het minst omdat Zijn liefde is uitgestort in het hart. Dáárom krijg je allereerst belang bij Zijn eer en verheerlijking. Niet omdat je van het dienen van God beter wordt, maar omdat Hij het zo eeuwig waard is!


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.