Je stelt inderdaad een belangrijke vraag.Als je naar de winkel gaat voor een boodschap, dan vraag je geen visum aan. Dat doe je wel als je naar een land gaat waar een visum verplicht is. Je paspoort kan verder in orde zijn, maar zonder het visum kom je dat land niet binnen. Je moet dus op goede gronden weten of alles in orde is. Die gronden bepaal je niet zelf. Je moet er wel aan voldoen. En dat ga je nauw­keurig na.

Ons leven is een reis. Willen we eenmaal binnenkomen in de eeuwige heerlijkheid, dan hebben we een ‘toegangsbewijs’ nodig. Dat moet voldoen aan de voorwaarden die de Heere stelt. Zal ik er een paar noemen? Zonder wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk Gods zien (Joh. 3:3). Zonder heilig­making zal niemand de Heere zien (Hebr. 12:14). Alleen zij die de wil van God doen, zullen ingaan (Matth. 7:21). Zij zullen het lied van Mozes en het Lam zingen die de overwinning hebben van het beest (Openb. 15:2).

Weet je wat ik wil vragen? Neem deze teksten erbij en onderzoek ze. Leg je hart en leven ernaast om na te gaan of dit overeenkomt met deze teksten uit de Bijbel. Dat nauwkeurige onderzoek is belangrijk (zie bijvoorbeeld Zef. 2:1, 2 Kor 13:5). We reizen immers naar de rechterstoel van God. Dat verdraagt geen vergissing. De dwaze maagden hadden grond om in de bruiloftszaal in te gaan, althans, dat dachten ze. De dwaze bouwer had grond om te hopen dat zijn huis zou blijven staan. Maar zijn grond was niet goed.

Onderzoek nauwkeurig de Bijbel, want er staat nog zo veel meer in over die goede gronden. Je zult dan ook merken dat alle teksten over de goede gronden wijzen naar de ene goede grond waarover Paulus schrijft in 1 Kor. 3:10: Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus (zie ook Hand. 4:12). We moeten door het zalig­makende geloof met Christus verenigd zijn. Hoe kan ik dat weten? Uit de vruchten van het leven, die de Heere Jezus aanwijst in Matth. 5:1-12. Ook uit de vruchten van de Geest (Gal. 5:22). En uit het getuigenis van de Heilige Geest (Rom. 8:16).

Je begrijpt, ik kan alles nu alleen kort aanwijzen. Ik had behoefte om je zo veel mogelijk vanuit de Bijbel mee te geven, juist omdat je vroeg naar de goede gronden. Daarom wil ik afsluiten met een verwijzing naar Joh. 5:39. Daarin komt dit hele antwoord samen.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.