Ik zou kunnen zeggen: niets doet ertoe dan het bloed van Jezus Christus dat reinigt van alle zonden. Misschien doe ik nu niet helemaal recht aan wat je eigenlijk wilt vragen. Maar toch, dat is de kern. Als de Heere het geloof in je hart heeft geplant en je mag voor het eerst iets zien van Zijn genade voor jou, dan is er alleen maar verwondering. Niets uit mij, alles uit Hem. Dat is een diepe, diepe vreugde. En een vrede: het ligt vast in Hem en Zijn onbegrijpelijke genade.

Laatst las ik over een man die zei dat het zo kon zijn dat je je bekeerde en dat je dan wel drie jaar niets bijzonders voelde. Dat je je aan de Heere overgeeft, maar dat het je niets deed. Zo had hij het zelf ook ervaren. Dat kan ik niet geloven.

Misschien zit de kern van de bekering wel in ons hoofd: dat we radicaal anders gaan denken. Daardoor ga je anders tegen heel veel dingen aankijken: tegen jezelf, je leven, de Bijbel, de Heere, de zonde. Maar dat wil niet zeggen dat bekering iets rationeels is. Je bent er als totale mens bij betrokken: met je denken, je willen, je gevoel en ook met wat je doet en wilt gaan doen. Als je voor het eerst door het geloof de gemeenschap met God mag ervaren, raakt je dat diep.

Ik moet hierbij denken aan een sprekend voorbeeld dat ik heb gehoord. Stel dat je naar het Witte Huis gaat in Washington. Je loopt naar het hek en zegt tegen de bewaker: „Luister, ik ken president Barack Obama, wil je me erdoor laten?” Je snapt wel dat hij het hek niet voor je open gaat doen, hoeveel je ook weet van Obama. Maar stel je voor dat Obama jou zou zien en zou zeggen: „He wacht, ik ken hem of haar!” dan zou het hek snel open zijn.

Als jij in je gebed zegt: „Nu ga ik geloven. De Heere vraagt het van me en nu ga ik het daarom doen”, dan kan het inderdaad zijn dat er niets gebeurt. Dat je geen gemeenschap ervaart en dat er niets verandert. Maar als je de Heere tot je zegt: „Ik ken jou. Ik heb je lief. Ik ben jouw heil alleen”, dan wordt werkelijk alles anders. En op dat moment doet je gevoel uitbundig mee. Je bent er vol van.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.