Je hebt iets heel belangrijks opgeschreven. De Heere werkt door de preek. Dat is geen boeiende inleiding over een mooi onderwerp, of een persoonlijke mening van de dominee over een gedeelte van de Bijbel. Toch wordt de preek zo weleens beoordeeld. Dan hoor je een opmerking als: Die dominee kan zo bijzonder preken. Of: Als hij nog een keer komt, ga ik ergens anders heen, ik vond er niks aan.

Zo zul jij niet reageren, denk ik. Houd daaraan vast. Want zulke reacties gaan voorbij aan de bedoeling van de preek. De preek is een middel waardoor de Heere tot mensen spreekt, mensen roept en mensen bekeert (Rom. 10:14,17). Plechtig gezegd: de preek is een genademiddel.

Jij beseft dit gelukkig, maar je voelt dat je er daarmee niet bent. De preek kan je aanspreken, ontroeren, doen schrikken of bemoedigen. Maar de indrukken zakken vaak snel weg. En soms zit je hoofd zo vol dat je zomaar vijf of tien minuten van de preek mist. Je was even weggedroomd.

Nu mijn antwoord op je concrete vraag: Daar kun je niet voor zorgen. Er is er maar Eén Die je hart bereiken kan. Dat is de Heilige Geest. Alleen Gods Geest opent het hart en werkt het ware geloof. Ons hart is zo gesloten voor God en Zijn Woord. Een bestraffende preek ketst erop af, een nodigende preek ketst erop af (Matth. 11:16-19). We zijn geestelijk dood door de zonden. Een wonder van geestelijke levendmaking is daarom nodig (Ef. 2:1). Laat dat je eerste gebed zijn als je in de kerk zit om naar de preek te luisteren.

Ik wil er ook nog iets bij zeggen. Woorden die je oor niet bereiken, bereiken ook je hart niet. Doe er dus alles aan dat je het Woord hoort. Probeer uitgerust te zijn op zondag, ga doordeweeks op tijd naar bed. Denk aan de vogels uit de gelijkenis van het zaad. Ze pikken het zaad weg. Je smart­phone kan zo’n vogel zijn, als je uit de kerk je berichtjes checkt. Doe dat niet. Echt niet.

Denk veel na over het ene nodige. Sta er bij stil dat je God gaat ontmoeten. De eeuwigheid komt zo snel dichtbij. Overdenk de grote schat als je God als je God mag kennen en Christus als je Borg. Het kan een middel zijn dat je al je krachten gaat inspannen om naar de preek te luisteren. Luister bedelend, om dat woord waarmee Gods Geest je hart bereikt. Blijf zo luisteren. Totdat God je Zijn genade schenkt.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.