Je dacht na over bidden en over het feit dat je nog ongelovig bent. Toen kwam er een tekst in je gedachten: Al wat uit het geloof niet is, is zonde. Je wist ook dat God de zonde haat, en toen was het kringetje rond: als ik bid, doe ik zonde.

Er is iemand die dol is op dit soort gedachtecirkels. Hij beïnvloedt het denken van iedereen. Ik vermoed dat hij er vooral van geniet als hij Bijbelteksten kan gebruiken om mensen te laten vastlopen in logische redeneringen die hen bij God vandaan houden. Want dat wil de duivel.

Je moet dit niet laten gebeuren. Stap 1: Zoek uit waar de tekst staat en onderzoek wat deze tekst betekent. De tekst die je aanhaalt, staat in Romeinen 14:23. Als je het verband leest, zie je al snel dat deze tekst niet betekent dat alles wat je zonder een waarachtig geloof doet zonde is. Daar gaat het in dit hoofdstuk niet over. Het gaat erover of je wel of niet bepaald voedsel mag eten. Deze tekst betekent dan dat je niet iets tegen je geweten in moet doen. Of zoals de Bijbel met uitleg het mooi verwoordt: Als er twijfel is over de reinheid van het voedsel moet je het niet eten. Want bij twijfel is er geen geloof, en dan is het zonde.

Stap 2: Onderzoek wat de Heere Zelf over dit onderwerp zegt. Je kent ongetwijfeld Psalm 81:11. Dat is al een sterke aanwijzing. Er zijn heel veel teksten in de Bijbel die over bidden gaan: ga ze maar eens opzoeken. Om te laten zien dat de Heere je altijd hoort, geeft Hij het voorbeeld van het gekrijs van jonge raven. Zelfs die hoort en verhoort Hij als ze roepen (Ps. 147:9).

Een van de verschrikkelijkste acties van de duivel is dat hij eropuit is om God voor te stellen als een boosaardige, slechte God Die het liefste wil dat je ten onder gaat. Daarbij heeft hij altijd een punt, als hij wijst op ons ongeloof en onze zonde. Maar God is anders dan je denkt: Hij ontfermt Zich over de meest goddeloze bidder die zich tot Hem bekeert (Jes. 55:5-8).


 

Zit jij ook met een vraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.