Wat bedoelde de predikant die dit antwoord gaf? Dit: „Je weet niet wanneer je moet sterven, misschien over een uur al… Dus als je je een uur voor je sterven moet bekeren, dan is dat… nú!”

Zo bezien begrijp ik het wel. Toch zou ik het persoonlijk niet zó zeggen. Ik zou zeggen: „Zo snel mogelijk.” Waarom? Deze ”Menens” schrijf ik naar aanleiding van een vraag over mijn vorige artikel (Puntuit van 26 augustus). Ik schreef toen: „Stel dat je voor het vuurpeloton staat en je bent nog onbekeerd, dan heb ik je eigenlijk niets te bieden.” Een lezer dacht dat ik bedoelde: dan kan het niet meer goed komen. Nee, zó heb ik het niet bedoeld. Je kent wel het voorbeeld van de moordenaar aan het kruis: een paar uur voor zijn sterven werd hij zalig. O, wat een genade van God: als je nog onbekeerd bent als de vervolging losbreekt, dan kan Hij je toch nog redden!

Wat heb ik wel bedoeld? Dit: ik kan je niet helpen, als je je afvraagt hoe je onbekeerd kunt blijven en tóch trouw blijven. Er zijn helaas veel mensen die proberen hoe ze onbekeerd toch ‘christen’ kunnen zijn – tevergeefs. Het enige wat uitkomst kan bieden is: bekering. En als je nu al bedenkt: „Ja maar, als ik straks onbekeerd ben, wat dan?”, dan ben je eigenlijk bezig om je bekering uit te stellen. Dat is voor straks levensgevaarlijk. Want moet je het dan laten aankomen op het laatste moment, terwijl de Heere je nu elke week en elke dag tot bekering roept? „Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord.” Weet je niet hoe je je moet bekeren? Lees bijvoorbeeld Handelingen 2:36-42. Val op je knieën en bid: „Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn!”

Er is nog een reden waarom ik niet zou zeggen: „Een uur voor je sterven.” In mijn vorige artikel haalde ik Polycarpus aan: „Zesentachtig jaar heb ik Christus gediend en Hij heeft mij geen kwaad gedaan. Hoe kan ik mijn Koning, Die mij gered heeft, vervloeken?” Weet je wanneer je zo’n antwoord aan je vervolgers kunt geven? Alleen maar als je vanaf je jeugd de Heere hebt gevreesd. Wat een zegen als je zó mag getuigen.

Misschien niet zo krachtig als deze oude martelaar, maar toch met dezelfde belijdenis over Gods trouw, al die jaren door. Ik hoop dat je zo spoedig mogelijk de Heere zult zoeken, om zo lang mogelijk goed van de Heere te kunnen spreken, ook als er geen vervolging zou komen. Om met de oude, grijze psalmdichter te kunnen zingen: „O God, Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd aan, en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen” (Ps. 71:17).


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.