Dan begint het eeuwige leven. Want Hij zegt: „Wie Mij vindt, vindt het leven” (Spr. 8:35). En: „Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt” (Joh. 17:3). En leven met Christus houdt ontzaglijk veel in. De Bijbel staat er vol van.

Je vraag klinkt overigens alsof je altijd het idee hebt gehad: „Zodra je Hem kent, dan ben je er.” Ik hoop dat je, door Hem te hebben leren kennen, ontdekt hebt dat je dan aan het begin van een nieuwe weg staat. En wat mag je dan van Hem verwachten? En wat verwacht Hij dan van jou?
Wat je dan van Hem mag verwachten, is in één woord alles: trouwe zorg in tijdelijke en eeuwige dingen, reiniging van al je zonden nu en gedurende je hele verdere leven, bescherming tegen de duivel, de wereld en je eigen zondige vlees en hart, Zijn voorbede voor jou in de hemel en de voorbede van de Heilige Geest in je hart. En dat alles met dit doel: dat je Zijn beeld gelijkvormig wordt (Rom. 8:29). Want daarin is Zijn eer gelegen: dat je op Hem gaat lijken. Van nature lijk je helemaal niet op Hem. Daarom moet er heel veel gebeuren. Zelf vergelijkt Hij dat met snoeien (Joh. 15:2). Al die zondige eigenschappen, neigingen, voorkeuren en daden moeten weggesnoeid worden. Dat is een pijnlijke zaak, die echter een rijke zegen met zich meebrengt (Hebr. 12:11).
Wat Hij dan van jou verwacht, is ook duidelijk. Hij zegt: „Blijft in Mij” (Joh. 15:4). Meer niet? Nee. Want zelf kun je niets en als je niet voortdurend door het geloof naar Hem kijkt en je aan Zijn Woord en beloften vastklemt, zul je geen enkele vrucht voortbrengen (Joh. 15:5). Maar mag je, door het werk van de Heilige Geest in je hart en in je doen en laten, in Christus blijven, dan komt alles wat God je opdraagt als vanzelf: wegvluchten van de zonde, je hartelijk verheugen in God, gewillig goede werken doen, strijden voor de gerechtigheid en tegen de ongerechtigheid, Zijn Naam belijden en getuigen van Zijn liefde, je onderwerpen aan de weg die Hij met je gaat, Hem en je naaste dienen enzovoort. En zo blijkt uit de vruchten of je geloof in Hem waar is (Matth. 7:20-21, Jak. 2:17-18).


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.