Je vraag bewijst maar weer eens hoe belangrijk het in onze tijd is dat we in de kerk uitleggen wat we met allerlei geijkte woorden en uitdrukkingen bedoelen. De twee woorden die je naast elkaar gelegd hebt, lijken namelijk wel op elkaar maar hebben een totaal andere betekenis. Vandaar dat het al veel zegt dat je lijdzaamheid wél in de Bijbel tegenkomt (ruim dertig keer, alleen in het Nieuwe Testament trouwens), en lijdelijkheid niet.

In beide gevallen gaat het om een geestelijke houding. Iemand die lijdelijk is, stelt zich in geestelijke dingen totaal passief op. Dat hij tegenover God en Zijn Woord een zekere verantwoordelijkheid heeft, beseft hij niet. Eenzijdig wordt telkens beklemtoond: ik kan mezelf toch niet veranderen? Bekering en geloof kan ik mezelf toch niet geven? Als Gods Geest niet werkt, gebeurt er toch niets? Allemaal nog waar ook. Maar het eenzijdig beklemtonen van deze waarheden levert een verkeerde houding op. Er is geen sprake van verwachten, maar van afwachten. En vergeten wordt, wat het doopformulier zegt: „dat we onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf in Christus moeten zoeken.” En eigenlijk lijkt het voortdurend wijzen naar de Heilige Geest, Die ons moet bekeren, op de vinger waarmee Adam en Eva in Genesis 3 van zichzelf afwijzen. Wat erg… de Heilige Geest eigenlijk de schuld geven van onze onbekeerlijkheid.

Lijdzaamheid is iets totaal anders. Het betreft een houding die niet voortkomt uit onbekeerdheid, maar juist iets zegt over het leven van de bekering. Je kunt het vertalen als ”volharding” of ”standvastigheid”, maar ook als ”geduld”. Vaak heeft het te maken met hoe je je als christen moet opstellen tegenover verdrukking en lijden om de Naam van de Heere Jezus (Rom. 5:3, Hebr. 12:1, Jak. 1:3). Soms gaat de betekenis zelfs in de richting van ”verwachtingsvol uitzien”, namelijk naar de heerlijke toekomst waarin Christus definitief zal triomferen (Openb. 1:9, 3:10).

Je ziet: twee woorden kunnen op elkaar lijken en toch iets heel anders betekenen. En welk woord past dan het beste bij jouw eigen geestelijke houding? Afwachten of verwachten? Heb jij al grote gedachten van God en Zijn genade?


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.