Het lijkt zo logisch: 'Als je gelooft, geloof je toch dat je zonden vergeven zijn?' Toch zit het christelijk geloof zo niet helemaal in elkaar.

De kern van het ware geloof is niet dat je 'iets' gelooft, (dat doet de duivel ook: Jak. 2:19), maar 'Iemand: Jezus Christus. En in Hem (Hij is de Waarheid (Joh. 14:6)) geloof je ook 'iets'. 

Ik zal het proberen te verhelderen. Als je gaat geloven, verandert meteen je beeld van God. Je gaat geloven dat Hij is. (Hebr. 11:6) Dat is werkelijk een wereld van verschil. Alles wordt anders.

Je gaat anders naar de Bijbel kijken: je ervaart de Bijbel voor het eerst als Gods Woord. Je gaat geloven dat alles wat de Bijbel zegt over jou en over je leven, 100 procent waar is.

Zo werkt het in het Koninkrijk van God, doordat je 'Iemand' gaat geloven, ga je geloven wat Hij zegt, ga je 'iets' geloven, bijvoorbeeld dat God een God is Die in Christus de zonden vergeeft.

Natuurlijk zie je alles niet tegelijk. Het gaat zoals met die blinde uit Bethsaïda in Markus 8; hij zag het eerst nog niet zo scherp. Geloof groeit.

Slechts zelden ziet een beginnend gelovige klip-en-klaar dat zijn zonden vergeven zijn. Maar toch, vanaf het begin is er iets in dat geloof wat je hoop geeft. In dat beeld van God, dat de Heilige Geest in je werkt, zit iets wat ook jou betreft.

Daarom zit er in dat eerste beetje geloof, ook al zie je daardoor meer en meer je onreinheid voor de heilige God, al iets heel kostbaars wat je niet zou willen missen. God is genadig, barmhartig en groot van goedertierenheid.

'Ook voor mij?' fluister je soms heel zacht. Je gelooft niet alleen dat God is, maar ook dat 'Hij een Beloner is voor hen die Hem zoeken.'

Als je door het geloof de Heere Jezus meer en meer leert kennen, leer je ook belijden dat jouw zonden om Christus wil vergeven zijn.

Je ziet hoe gewillig en volkomen Hij de zonde gedragen heeft voor ieder van Zijn kinderen en door, wat de oudvaders noemden, een soort 'heilige redeneerkunst' onder leiding en invloed van de Heilige Geest mag je je dat biddend en mediterend toe-eigenen.

Je gelooft vol verwondering 'dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.' (HC, vraag en antwoord 21)


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.