Je bent kennelijk op zoek naar zekerheid. Daar ben ik dankbaar voor, want velen gaan in zorgeloosheid hun weg. Maar die (valse) rust is je opgezegd. En je zoekt je zekerheid ook op de juiste plaats: in het Woord van God. Allereerst in de prediking ervan en vervolgens in de geschriften van betrouwbare getuigen van dat Woord. Bij dat alles gaat het je om het kennen van de Heere Jezus. In Hem is immers de zaligheid en in Hem alléén? 

Toch bekruipt je bij dit alles een bepaald gevoel, en dat begrijp ik ook. De vrees die uit je vraag spreekt, is namelijk terecht. Iemand kan in Gods Woord zijn beeld getekend zien worden en toch de Zaligmaker niet echt kennen. Dat kan volgens de Bijbel zelfs gelden voor wie wel degelijk belang bij Hem blijken te hebben. Ik vind die gedeelten waarin je dat leest, tot de ernstigste uit de Heilige Schrift behoren. Het blijkt zo heel nauw te luisteren.

Neem bijvoorbeeld de tien melaatsen uit Lukas 17. Je hart zou bij het zien van die tien best verklaard kunnen worden. Alle tien hebben ze een levensgroot probleem en jij ook. Zij vanwege hun ziekte, jij vanwege je zonde. Alle tien kloppen in hun nood aan bij het juiste adres; jij ook. Alle tien krijgen te maken met Jezus’ ontferming: ze worden allen gereinigd. Het kan zijn dat ook jij een indruk hebt gekregen van Gods ontferming voor arme zondaren. Echter… in Lukas 17 blijkt er uiteindelijk één het ware geloof te kennen. Eén, het was ook nog een Samaritaan, die na zijn genezing tot de Heere terug­keerde om zijn dankbaarheid te tonen. En toen bleek uit die vrucht de echtheid van zijn geloof.

Wat die geschiedenis ons vooral wil leren, is dat het ons nooit te doen mag zijn om Christus’ gaven als zodanig. Het ware geloof richt zich uiteindelijk niet op dingen of zaken, maar op Zijn Persoon. Je vraag nog eens lezend, denk ik daarom: laat het je in het luisteren naar preken en het lezen van goede boeken niet om kenmerken op zich gaan. Lees en hoor het Woord om de Zaligmaker daarin persoonlijk te ontmoeten. En bid daar ook om: „Heere, laat Uw Woord niet alleen mijn hart verklaren. Laat het het Uwe verklaren, in Uw onbegrijpelijke liefde tot verloren mensen. En wil die liefde van U vervolgens uitstorten in mijn hart” (Rom. 5:5).


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.