Ik lees in je vraag twee dingen waar ik blij mee ben. De eerste is dat er indrukken zijn in je jonge leven. De tweede is dat je het erg vindt als deze indrukken minder worden.
Wees er maar zuinig op als tijdens de kerkdienst ernstig wordt gepreekt en je voelt dat de boodschap voor jou bestemd is. Wees maar blij als je dominee de boodschap echt aan je hart wil leggen, of als de ouderling een preek leest die indringend is.

Dat is ook de bedoeling van Gods Woord. We lezen in Jeremia 23:29: "Is Mijn woord niet alzo als een vuur? spreekt de Heere; en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat?"

Maar, zeg je misschien, dat is nu net het punt. Mijn hart wordt juist niet verbroken! De Heere roept wel, maar ik antwoord niet (Spr 1:24). Ik voel dat het zo niet goed gaat met me, maar toch leef ik steeds weer verder.

Wat kun je doen? Ik hoop dat je in elk geval probeert zo aandachtig mogelijk te luisteren naar de preek en te lezen in je Bijbel. Ik hoop dat je daar bewust nog eens over nadenkt. Ik hoop dat je beseft dat er tijdens en na de kerkdienst 'vogels' op de loer zitten om het zaad weg te pikken (zie Matth 13:3-4). Dat kan een vriend zijn die na de kerkdienst trots vertelt over zijn nieuwe scooter en... weg zijn de indrukken van de preek.

Aan dat laatste kun je iets doen. Het is, lijkt me, geen slecht idee als je na de kerkdienst gewoon naar huis gaat. En als je behoefte voelt om dan je knieën te buigen, omdat de preek indruk maakte; doe dat! Als je in stilte het teksthoofdstuk nog eens wilt lezen, doe dat! Dat kunnen middelen zijn die de Heere gebruikt, zodat de indrukken bij je blijven.

Is het belangrijkste nu gezegd? Nog niet. Toen de Heere voor de zondeval tot Adam sprak, werden de indrukken van Gods heiligheid, goedheid, majesteit en liefde bij hem niet minder. Er was een wonderlijke omgang tussen God en de mens. Dat zijn we kwijtgeraakt door onze zondeval.

Waarom worden de indrukken van de zondag soms op maandag al overspoeld? Ons hart trekt meer naar dit leven, naar deze wereld, dan naar de Heere.
Is dit je nood? Doe er maar alles aan waardoor de indrukken bij je blijven. Maar ik hoop ook dat je juist dan tot de ontdekking komt dat je totaal onbekwaam bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad (Heidelbergse Catechismus vraag 8).

Weet je wat je dan nodig krijgt? Een wonder van God (antw. 8). God gebruikt Zijn Woord nog om zondaren geestelijk levend te maken. Dan krijg je indrukken van Wie God is, indrukken van zonde en schuld.

Die indrukken komen terug en worden steeds dieper. Daar zorgt de Heere Zelf voor, om zo plaats te maken voor het wonder van Zijn genade in Christus. En dat voor onverbeterlijke zondaren. Is dat niet rijk? Van harte toegewenst.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.