Als ik naast je zat, zou ik een paar vragen stellen. Dat doe ik nog wel, maar laat ik eerst beginnen met het Woord van God. Dat is het zuiverst.

In de Bijbel staan heel wat teksten waarin het zoeken naar de Heere verbonden wordt met het vinden van Hem. Ik zal de woorden van koning David tot zijn zoon Salomo opschrijven; de andere Bijbelteksten kun je zelf opzoeken.

Indien gij Hem zoekt, Hij zal van u gevonden worden; maar indien gij Hem verlaat, Hij zal u tot in eeuwigheid verstoten (1 Kron. 28:9, zie verder 2 Kron. 15:2; Spr. 8:17 en ook Jer. 5:1). Zul je deze woorden van de Heere niet vergeten? Verander ze ook niet, want zo staat het in de Bijbel. Daarom roept de Heere ons door de profeet Amos ernstig en indringend op: Zoekt Mij en leeft (Amos 5:4, 6).

Is het geen wonder dat de Heere Zich laat vinden? Hij is heilig, wij zijn zondig; Hij kan de zonde niet verdragen, wij kunnen er niet van loskomen. De Heere laat Zich nog vinden. En wie Hem vindt vindt alles. Al dreig je het misschien van moedeloosheid op te geven, geef het zoeken nooit op. Al zou het vinden vele jaren duren, dan nog is de Heere het waard dat we Hem zoeken. Laat de dienenswaardigheid van God een aansporing zijn om Hem te zoeken.

Nu mijn vragen, die ik niet wantrouwend bedoel, maar wel eerlijk. Ik denk dat er ook een Bijbelse grond is je vragen te stellen. Hoe zoek je Hem? Is het je oprecht om God te doen? Het vinden van de Heere wordt in de Bijbel namelijk verbonden met het oprechte zoeken naar Hem (Deut. 4:29; 2 Kron. 15:15).

Als je in Spreuken 8:17 leest over het vroeg zoeken naar de Heere betekent dit een ingespannen zoeken (zie ook Matth. 6:33). Niet elk zoeken is een oprecht zoeken. Als ik denk dat ik God zoek maar ik doe het alleen om na dit leven gelukkig te zijn, is dat dan een oprecht zoeken? Is het een oprecht zoeken, als ik meer tijd steek in het vermaak van de wereld, dan in het lezen in mijn Bijbel?

Nog een vraag, moeilijker misschien. Ben je er al eens achter gekomen dat je hoort tot de mensheid die naar God niet zoekt? (Ps. 53:3; Rom. 3:11) Heb je dit met droefheid leren belijden? Heb je geleerd dat de zaken precies omgekeerd zijn: God komt tot ons met Zijn Woord, Hij roept ons, zoekt ons, maar wij verbergen ons voor Hem? (Rom. 10:21)

Ik zou het zo erg vinden als je eigenlijk boos op de Heere zou zijn, omdat je het hoog tijd vindt dat je Hem vindt. Dan verdienen we dat we God vinden, maar zo laat Hij Zich nooit vinden!

Weet je wat ik je van harte toewens? Dat er door genade een tijd komt waarin je Jesaja 65:1 gaat bewonderen: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten. Dat is zuivere genade, om Christus' wil, Die de eer van Zijn Vader altijd zocht. Dat is een vinden waarin alle eer voor de Heere zal zijn.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.