Zijn de beloften voor mij bestemd? Over die vraag zijn boeken vol geschreven en nog wordt er eindeloos over gediscussieerd. Sommigen nemen het ruim en zeggen: 'Iedere belofte in het Evangelie is voor jou.' Anderen nemen het smal: 'De beloften zijn alleen voor Gods uitverkoren kinderen.

Maar in het koninkrijk van God heb je helemaal niets aan discussievaardigheden. Discussies brengen je geen stap dichter bij de poort des hemels. Integendeel. Dat geldt ook voor discussies over de vraag voor wie de beloften bestemd zijn.

Stel je voor dat het antwoord is: 'Nee, dat kun je niet zomaar zeggen. God adresseert ze aan Zijn uitverkorenen.' Zou je dat verder helpen? Geen millimeter. Want de volgende vraag is dan natuurlijk: 'Ben ik uitverkoren?'En dat kun je niet weten.

Stel je voor dat het antwoord is: 'Ja, die beloften zijn aan jou gericht.' En dan? Ben je daarmee soms iets opgeschoten? Je weet het dan met je verstand, maar daarmee blijven de beloften even ongrijpbaar.

Er is maar één sleuteltje waarmee je de schatkist van de beloften van God open kunt krijgen. En die sleutel heet Geloof.

Stop met nadenken. Stop met discussiëren. Weet je wat je met beloften moet doen? Aan God voorleggen. Neem eens een belofte. Er zijn er veel. Ik denk dat er geen Bijbelboek is waarin geen belofte staat. Jeremia is een boek vol oordelen, maar dan staat er ineens: 'Dan zult gij Mij aanroepen en heengaan en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen. En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart (Jer. 29).

Begin er eens mee zo'n tekst uit je hoofd te leren. En dan moet je ermee tot de troon der genade gaan. In je gebed. 'Heere, staat dit er? Geldt het ook voor mij? Die belofte dat ik U ga aanroepen? Heere, en die belofte dat ik ga bidden, hebt U mij daarmee op het oog? Heere, hoor mij toch, om Jezus' wil. En Heere, als dat gebeurt, zal ik, ik die zo dwaas en zondig ben, U dan vinden?'

Misschien doe je daarna je ogen open en is er niets gebeurd. Maar dat is goddelijke wijsheid. Je moet doorgaan. Intensief. Kloppen, zoeken, bidden, aanhouden. Laat je niet afleiden door de vorst der duisternis. Het antwoord op de vraag of de belofte voor jou bestemd is, moet je krijgen van de Heere Zelf.

Als Hij dan zegt: 'Ja, kind, daarmee bedoel Ik jou', dan is alle twijfel weg. Dan val je om van verwondering en aanbidding.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.