Kerk en Godsdienst | 14 december 2000 |
Bijbelgetrouwen maken sneller ethische bokkensprongenDe waarde van oude standpuntenHEVERLEE Hij is er, zo geeft hij eerlijk toe, redelijk pessimistisch over. Prof. dr. G. A. M. Vleugels, hoogleraar Nieuwe Testament in Heverlee, vraagt zich ernstig af of de bijbelgetrouwe schriftvisie in de toekomst zal standhouden. Dat ligt niet aan het oude schriftgeloof. Dat voldoet wat mij betreft uitstekend. Het probleem ligt bij bijbelgetrouwe christenen zelf. De stelligheid van vroeger maakt plaats voor al te grote verdraagzaamheid, die zelfs resulteert in leerstellige onverschilligheid.
Gie Vleugels behoorde in 1981 tot de eerste lichting studenten aan de ETF. Zijn theologische studie zette hij voort in het Franse Vaux-sur-Seine, om in Potchefstroom (Zuid-Afrika) te promoveren op de onderlinge relatie tussen Paulus' brieven aan de gemeenten in Efeze en Kolosse. De afronding van het proefschrift liet tot mei 1997 op zich wachten doordat Vleugels in 1986 tot docent in Heverlee werd benoemd. Zelfbewuster De Vlaamse nieuwtestamenticus is in de loop van de tijd zelfbewuster geworden, schat hij in. Juist door mijn studie heb ik het volste vertrouwen dat een schriftgetrouwe visie wetenschappelijk te verdedigen is. Op dit punt ziet prof. Vleugels een merkwaardige tendens binnen evangelicale onderwijsinstellingen wereldwijd. Zelfs behoudende docenten geven vaak de voorkeur aan schriftkritische handboeken. Bijbelgetrouwen zijn vaak overbezorgd over de indruk die ze bij de wetenschappelijke wereld wekken. Dat geldt ook voor Heverlee? Ook wel. Als je een prospectus over de opleiding uitgeeft, leeft toch wel de gedachte: Wat zullen ze er hier aan de universiteit van Leuven van denken, of in Leiden? Niet negeren Is het nodig dat het aanstaande kader binnen bijbelgetrouwe kerken zo grondig kennisneemt van schriftkritische visies? Kwalijk nemen Zelf voelt Vleugels ook geen spanning tussen een wetenschappelijke en een gelovige omgang met de Schrift. Mijn wetenschappelijke studie heeft juist als doel de Bijbel duidelijk te laten klinken, zowel in de ethiek als in het persoonlijk geloofsleven. De hoogleraar geeft wel toe dat hij studenten heeft gehad die overtuigd raakten door de schriftkritische argumenten. Onder studenten slaat de twijfel wel eens toe. Wat deed dat u? Dat heeft mij verdriet gedaan. Serieus heb ik mezelf soms afgevraagd of het wel wijs was om studenten zo uitvoerig kennis te laten maken met de schriftkritiek. Je gaat tenslotte om met buskruit. Toch, zegt Vleugels stellig, wil ik niet aan het alternatief denken. Dan gaan we verstoppertje spelen voor de schriftkritiek. De confrontatie komt toch wel. Constant Toch ziet hij verschuivingen en is daar bezorgd over. In het postmodernisme heeft iedereen zijn eigen waarheid. De waarheid wordt daarmee beweeglijker, subjectiever ook. Dat is een serieuze bedreiging voor het objectieve gezag van de Bijbel. De Vlaming ziet bijbelgetrouwe christenen in deze tijd ook sneller ethische bokkensprongen maken. Trouwen of samenwonen, begraven of cremeren, homoseksualiteit, de vrouw in het ambt, het zijn onderwerpen die ook onder bijbelgetrouwen actueel zijn of gaan worden. Het verschil tussen een christelijke en een humanistische ethiek zal steeds kleiner worden. Zelfs al is men het met je eens, dan nog krijg je kritiek omdat je te stellig zou zijn. Anderen hebben toch ook hun visie, klinkt het dan. Men wordt steeds toegeeflijker. Of dit postmoderne gevoel mij ook raakt? Ik word juist steeds stelliger in mijn visie op het schriftgezag. Hermeneutiek Door een andere hermeneutiek (regels voor de uitleg van de Bijbel) wil Loonstra het schriftgezag redden, constateert Vleugels. De redenering lijkt prachtig je kunt ja blijven zeggen tegen het schriftgezag maar je haalt op die manier wel standpunten binnen die altijd juist op grond van de schriftvisie buiten de deur gehouden zijn. Door J. M. D. de Heer |
Zie ook: Een groot gemis in veel discussies - 7 december 2000 Staan in de stormen van kritiek - 30 november 2000 Woord voor woord betrouwbaar - 23 november 2000 De betrekkelijkheid van theorieën - 16 november 2000 Jona in de vis als leerzaam verhaal - 9 november 2000 Nieuwe vragen rond de oude Schrift - 26 oktober 2000
|
![]() |