Kerk en Godsdienst | 7 december 2000 |
Het getuigenis van de Geest in mijn hart maakt voorzichtigEen groot gemis in veel discussiesDoor J. M. D. de Heer
In 1972 verscheen Hoe lezen wij Genesis 2 en 3? van prof. dr. B. J. Oosterhoff. De christelijke gereformeerde hoogleraar Oude Testament stelde dat de eerste hoofdstukken van Genesis in beeldende, symbolische taal zijn geschreven. Een letterlijk lezen zou het juiste verstaan belemmeren, een visie die dr. B. Loonstra eveneens voorstaat. Het boek van Oosterhoff gaf een schokeffect. Het heeft, zegt ds. Den Butter, me sterk aan het denken gezet hoe je de Schrift benadert. Staat je verstand op de voorgrond en wil je overal uitkomen of buigt je verstand voor Gods Woord, ook als je zaken niet begrijpt? Koersverandering Vijf jaar later constateert de predikant uit Middelharnis dat de invloed mee lijkt te vallen. In de kring waarin collega Loonstra zich beweegt, zal zijn boek wel gehoor vinden; bij het meer behoudende kerkvolk zie je vaak een weerstand tegen schriftkritische resultaten. De christelijke gereformeerde predikant vraagt zich wel af waar Loonstra's ontwikkeling halt houdt. Hij geeft het voorbeeld van wat hij noemt een bewust gelovig stel dat ongehuwd samenwoont. Het klinkt misschien hard, maar ik zou willen vragen hoe je bewust gelovig kunt zijn en tegelijkertijd zo'n visie op het huwelijk hebben. Geeft Loonstra geen ruimte aan wereldse beïnvloeding van de kerk? Als je daaraan begint, gaat het hek van de dam. Te vrezen is dat je door barmhartig te willen zijn voor mensen, de gunst van God kwijtraakt. Op grond van de vertaling van de Schrift naar onze cultuur pleit dr. Loonstra ook voor openheid voor de vrouw in het ambt. Ds. Den Butter was voorzitter van het deputaatschap dat in opdracht van de generale synode van 1995 de vragen rond vrouw en ambt bestudeerde. We belijden dat de Schrift duidelijk is over de weg der zaligheid. Maar dat geldt dan ook de vraag hoe we op die weg wandelen, dus ook de vragen rond de kerk. De teksten die de vrouw in het ambt verbieden, spreken toch duidelijke taal? Je kunt aan die teksten schudden en nog eens schudden, maar er komt echt niets anders uit. Soms vraag ik me af: Worden teksten niet omgebogen omdat de wil ontbreekt om er gehoorzaam aan te zijn? Misser Inmiddels is de gereformeerde gezindte er volledig aan gewend dat de aarde om de zon draait. We lijken op dit punt toegeeflijk te zijn geweest richting de natuurwetenschap. Waarom, vraagt dr. Loonstra zich af, stellen we ons dan ook niet meer open voor de resultaten van andere wetenschappen, zoals de archeologie? Dat zou bijvoorbeeld tot de conclusie kunnen brengen dat de overlevering van de val van Jericho's muren een symbolisch getuigenis van Gods overmacht over de Kanaänieten is. We hebben het dan wel, reageert ds. Den Butter, over heel verschillende dingen. God heeft ons duidelijk willen doen geloven dat de muren van Jericho op het gejuich van de kinderen Israëls gevallen zijn precies zo als het er staat. Dat is een feit, dat we, zo lezen we in Hebreeën, alleen door het geloof kunnen verstaan. Maar God heeft ons nergens bevolen te geloven dat de zon om de aarde draait. En als de geschiedenis uit Jozua in strijd is met opgravingen? Stel dat de conclusies uit die opgravingen kloppen dat wordt nogal eens betwist dan is dat nog maar een constatering van het verstand en zeg ik nog: Sorry, maar dít leert mij de Schrift. Moet ik mijn verstand laten bepalen wat wel of niet klopt? Dat kom je gevaarlijk dicht bij de menselijke hoogmoed, die zich tegen de Heere verheft. Blind Natuurlijk mogen we ons verstand gebruiken in het onderzoek van de Schrift, vindt de predikant. Maar laten we bedenken dat we ons verstand hebben gekregen om het te laten vormen door de openbaring van God. Eva trad met haar redeneringen buiten de grenzen van Gods openbaring. En ze viel. Dat moet ons beducht maken om te experimenteren met het schriftgezag. Onze ratio kan een verzoeking worden. Naarmate ons verstand groter is, is de verzoeking groter. Stellig De dijk van het traditionele schriftgeloof zal het niet houden tegen de aanhoudende stormen van de schriftkritiek, stelt dr. Loonstra. |
![]()
Staan in de stormen van kritiek
- 30 november 2000
Woord voor woord betrouwbaar - 23 november 2000
De betrekkelijkheid van theorieën - 16 november 2000
Jona in de vis als leerzaam verhaal - 9 november 2000
Nieuwe vragen rond de oude Schrift - 26 oktober 2000
|
![]() |