Kerk en Godsdienst | 30 november 2000 |
Dr. Loonstra: Centraal staat vraag hoe Bijbel zelf gelezen wil wordenStaan in de stormen van kritiekDoor J. M. D. Heer
De student voelde zich wel voortdurend gekieteld door vragen aan de rand, zoals de zes scheppingsdagen. Ik wilde me niet terugtrekken op een strikt letterlijke opvatting van de Bijbel en was niet bang voor de waarheidsvraag. Aangesproken Ds. Loonstra voelt zich ook gesteund door signalen vanuit de gemeente. Vooral tijdens catechisatie voel je een enorme afstand tussen de leefwereld van jongeren en die van de Bijbel. Ik zie het als een uitdaging om die twee met elkaar te verbinden. Bij jongeren merk je vaak niet eens zo'n bewuste twijfel. Ze zijn eerder kritisch: Dit staat wel in de Bijbel, maar dat is zo veel jaren geleden opgeschreven, kan ik daar nog wel iets mee? Daarnaast komt dr. Loonstra in aanraking met betrokken gemeenteleden die gestudeerd hebben en in hun vrije tijd een populair theologisch boek pakken. Zij stuiten dan op de vragen die vanuit de schriftkritiek op de gemeente afkomen. En dan is er nog de kwestie vrouw en ambt. Het is bekend dat de gedachte om het ambt voor vrouwen open te stellen onder christelijke gereformeerden in Hoogeveen leeft, inclusief bij dr. Loonstra. Kaïn Nee, ik breng zulke zaken niet uitdrukkelijk op de kansel. Maar ook probeer ik bijvoorbeeld de zondvloed of de intocht in Kanaän niet historisch te bewijzen. Naar mijn idee is dat een heilloze weg. Je kunt wetenschappelijke resultaten die op gespannen voet staan met een letterlijke opvatting van de bijbelse geschiedschrijving niet zomaar opzijschuiven. Je brengt dan intellectuele mensen in de moeilijkheden. Je kunt een gemeente ook kritisch máken door ze via boeken te laten kennisnemen van schriftkritiek. Dr. Loonstra benadert het probleem graag van de andere kant. Voor mij staat de vraag centraal hoe de Bijbel zelf gelezen wil worden. Hij is ervan overtuigd dat dit vaak niet letterlijk-historisch, zo gaat de Bijbel ook niet met de Bijbel om maar overdrachtelijk is. Deze visie betekent onder meer dat de waarheid van de heilsfeiten niet afhankelijk is van de vraag of alles precies klopt zoals het in de Schrift beschreven is. Het gaat er mij om dat het geloof in de heilsfeiten een geestelijke vooronderstelling is, die door geen schriftwetenschap kan worden aangetoond of ontkracht. In de Bijbel gaat het om de feiten in hun heilsbetekenis. In de beeldvorming is de betekenis van het gebeuren verwerkt. Jammer vindt dr. Loonstra het als eenvoudige gemeenteleden zich geschokt voelen door zijn boeken. Ik zou hun dat graag besparen, maar het is niet te voorkomen. We moeten moeilijke vragen eerlijk en open aan de orde stellen, anders zal de polarisatie in de kerken toenemen. Dan drijven we uit elkaar, met elk een eigen stelsel. Slavernij De auteur pleit voor een geduldige, pastorale benadering. Als er inderdaad een niet-vrijblijvende relatie is, kan de kerkenraad de gemeente bekendmaken dat het stel als gehuwden zal worden behandeld, en er tegelijkertijd op aandringen het huwelijk alsnog te laten sluiten. In de maatregel om zo'n samenwonend stel de toegang tot het avondmaal te ontzeggen, ziet dr. Loonstra weinig. Machtswoorden maken brokken. Hij trekt daarin een parallel met de manier waarop een kerkenraad omgaat met leden die roken. Zet u daarmee de deur niet open voor een ontwikkeling die vanuit de wereld de kerk binnendringt? Vooropgaan | Zie ook: Woord voor woord betrouwbaar - 23 november 2000 De betrekkelijkheid van theorieën - 16 november 2000 Jona in de vis als leerzaam verhaal - 9 november 2000 Nieuwe vragen rond de oude Schrift - 26 oktober 2000
|
![]() |