Kerk en Godsdienst | 9 november 2000 |
Dossier Schriftgezag
Bijbelwetenschap moet schiften tussen feiten en fantasie Jona in de vis als leerzaam verhaalDoor J. M. D. de Heer
Openhartig komt de auteur er voor uit dat hij zijn kinderlijke geloof achter zich heeft gelaten. Als het geloof in bijvoorbeeld Jona in de vis langer duurt dan de kinderjaren, dan ben je óf niet volwassen, óf je bent naïef, schreef hij. Prachtig getuigenis De oudtestamenticus ziet de Bijbel als een prachtig getuigenis van mensen van vlees en bloed die net als wij worstelden met de godsvraag. Biddend hebben zij hun gedachten over God gevormd en neergeschreven. Maar daarin bleven zij feilbare mensen. De emeritus hoogleraar heeft dan ook moeite met de inspiratieleer, omdat deze de Geest vastlegt op de woorden van de Schrift. Onder die woorden moet je dan buigen. Ik zie het juist als de bevrijdende leiding van de Geest dat we verderkomen, soms naar aanleiding van de Schrift, soms juist tegen de bijbelwoorden in. De auteurs hadden eigen gedachten over slavernij, oorlogvoering, de positie van de vrouw, homoseksualiteit, opvattingen die je terugvindt bij de volken die Israël omringden. Volgens mij heeft niemand het recht om die cultuur een status te geven voor alle tijden. Geen probleem De oudtestamenticus is er ook van overtuigd dat Mozes geen historisch persoon is. Allerlei oude verhalen en sagen zijn opgehangen aan een persoon die Mozes genoemd werd, hij is dus slechts een literair figuur. De verhalen zijn bedoeld om te vertellen over de oorsprong van het volk Israël, het zijn zogeheten legitimatieverhalen. Hoe hij dat weet? Er zijn meer van zulke legitimatieverhalen, bijvoorbeeld over Elia en Jezus. Blijkbaar was dit een gangbaar stijlfiguur in die tijd. Wat de persoon van Jezus betreft, sluit Labuschagne niet uit dat Hij bijzondere, onverklaarbare dingen heeft gedaan. Dat verklaart de heftige, soms jaloerse reacties op Zijn optreden. Toch worden al die verhalen gepresenteerd als waar gebeurde geschiedenissen. De bijbelschrijvers hanteerden nu eenmaal deze stijl van vertellen, reageert de hoogleraar. De vraag naar waar of niet waar gebeurd, leefde niet in de semitische cultuur van het Oude Testament. Nathan vertelde ook een verhaal aan David, niet omdat het echt gebeurd was, maar omdat hij een bepaald effect bij de koning wilde sorteren. Het is de taak van de bijbelwetenschap om te schiften tussen feiten en fantasievolle voorstellingen. Mozes Kunt u het begrijpen als mensen uw schriftkritische resultaten liever buiten de deur houden? Taak Prof. Labuschagne heeft zijn visie nooit willen opdringen, zegt hij. Mijn moeder is zeer orthodox gebleven. Ik heb nooit geprobeerd haar te overtuigen. Toch klinkt in zijn laatste boek de overtuiging door dat het traditionele, in Labuschagnes ogen fundamentalistische schriftgeloof nodig aan de kant moet. Wil je niet vast blijven lopen met verouderde opvattingen, dan moet je een alternatief ontwikkelen, motiveert hij. Mijn laatste boek is inderdaad scherper. Ik probeer voorzichtig te zijn, maar op papier komen mijn bedoelingen misschien wat hard over. Het traditionele schriftgeloof zou mensen van de Bijbel vervreemden. Maar kerken waar de moderne bijbelwetenschap volledig is geaccepteerd, zien hun ledental het snelst dalen. |
![]() |