Gevreesde tolchaos blijft uit op Duitse wegen
De gevreesde chaos op de Duitse autowegen is op de eerste werkdag na de invoering van een nieuw tolheffingssysteem voor vrachtverkeer uitgebleven. Anders dan verwacht stonden er maandag geen lange files aan de grenzen, noch voor de betaalterminals. Minister van transport Manfred Stolpe toonde zich tevreden.
Over de tolheffing, via geavanceerde kastjes in de truckcabines, is veel te doen geweest. Het systeem is zo ingewikkeld dat de invoering ervan anderhalf jaar later plaatsvond dan was gepland.
Volgens Stolpe rijdt nog circa 8 procent van de vrachtwagens nog rond zonder tolkastje. Bij het afgeschafte eurovignet was het percentage ’zwartrijders’ circa 20 procent. Chauffeur zonder tolkastje kunnen een boete krijgen die kan oplopen tot twintigduizend euro.
Het ambitieuze tolsysteem werd in de voorbereidingsfase geplaagd door technische gebreken. Verschillende keren werd de ingangsdatum verschoven, wat de Duitse schatkist maandelijks veel inkomsten kostte.
Het systeem is ontwikkeld door Toll Collect, een consortium van de automobielfabrikant DaimlerChrysler, de telecommunicatiereus Deutsche Telekom en het Franse tolbedrijf Cofiroute. Het systeem dat ze hebben ontwikkeld maakt gebruik van Global Positioning System (GPS). De elektronische tol bedraagt gemiddeld 12,4 cent per kilometer. De regering rekent op drie miljard euro aan tolinkomsten per jaar.