Grote drukte bij crisiscentrum Buitenlandse Zaken
In het crisiscentrum van het ministerie van Buitenlandse Zaken is het twee dagen na het begin van de natuurramp in Zuidoost–Azië nog altijd een drukte van belang. Familie en vrienden van Nederlanders in de getroffen gebieden en een enkel slachtoffer weten het speciale telefoonnummer 070–3487770 dag en nacht te vinden.
Allerlei afdelingen van het ministerie leveren mensen aan het crisiscentrum, op vrijwillige basis. „Zij leggen hun normale werk neer en gaan hier aan de slag in ploegendiensten", zegt een woordvoerder van het ministerie. In een ruimte ergens op de eerste etage van het grote kantoorcomplex van Buitenlandse Zaken nabij het Centraal Station in Den Haag zijn 24 werkplekken ingericht voor de telefonisten.
„Zij voeren zware, soms emotionele gesprekken met mensen", zegt een woordvoerder van net ministerie tijdens een korte rondleiding. „Maar gelukkig zijn er ook positieve verhalen. Bijvoorbeeld van mensen die vermist lijken, maar die zich weer melden zodra hun telefoon droog is en weer werkt."
De medewerkers van het crisiscentrum kunnen op hun beurt stoom afblazen bij professionele hulpverleners. Het crisiscentrum was dinsdagmorgen al 1400 keer gebeld.
Alle informatie wordt ingevoerd in een computerprogramma, dat ook toegankelijk is voor ambassades en consulaten in de getroffen gebieden. Zo willen de autoriteiten voorkomen dat er dubbele dossiers en andere fouten ontstaan.
Het kost grote moeite om vast te stellen hoeveel Nederlanders zich precies in het rampgebied bevinden. „Lang niet iedereen staat geregistreerd, je kunt dan bijvoorbeeld denken aan backpackers", aldus de zegsman.
Het natrekken van alle tips is vanzelfsprekend een bewerkelijke klus, die doorgaans op de plaats van de ramp moet worden uitgevoerd. De verloven van het personeel van alle ambassades en consulaten in het rampgebied zijn al ingetrokken. „Onze mensen gaan nu naar de getroffen gebieden om onderzoek te doen, landgenoten op te sporen en te helpen."