KLM schrapt in pinksterweekend tot 50 vluchten per dag om drukte
KLM annuleert in het pinksterweekend tot vijftig vluchten per dag. De maatschappij verwacht opnieuw grote drukte op luchthaven Schiphol en zegt zich genoodzaakt te voelen de stap te zetten „om bij te dragen aan een beheersbare situatie op de luchthaven en in de eigen operatie”. Passagiers op deze vluchten zijn volgens KLM omgeboekt naar andere vluchten.
Het gaat om hoofdzakelijk Europese vluchten op vrijdag, zaterdag en de pinksterdagen zondag en maandag, aldus KLM. Een woordvoerder van KLM zei dat vrijdag 32 vluchten vervallen. Hij kon nog niet aangeven hoeveel vluchten de komende dagen exact worden geannuleerd. Dat kan volgens hem per dag verschillen, met een maximum van dus vijftig. Passagiers zijn volgens hem al geïnformeerd.
Ook heeft KLM op bepaalde vluchten stoelen vrijgemaakt, zodat passagiers die hun vlucht of overstap niet halen vanwege drukte op de luchthaven, op een later moment van de dag alsnog kunnen vertrekken. Daarnaast heeft KLM voor dit weekend bij wijze van proef een alternatief bagageproces opgezet, waarbij bagage later aan boord gebracht wordt. Daarmee wordt voorkomen dat koffers van passagiers die uiteindelijk hun vlucht niet halen, later weer van boord gehaald moeten worden.
KLM spreekt van „belangrijke stappen om processen zo in te richten dat ze bijdragen aan een veilige en werkbare situatie op de luchthaven en een goed uitvoerbare en voorspelbare eigen operatie”. De maatschappij zegt te begrijpen dat de reis voor sommige passagiers hierdoor anders loopt dan gepland en vraagt begrip voor deze „uitzonderlijke situatie”.
Het luchtvaartbedrijf benadrukt tegelijkertijd dat deze acties genomen zijn in het belang van de klanten. „Deze maatregelen moeten eraan bijdragen dat ook dit weekend zoveel mogelijk passagiers en hun bagage goed aan kunnen komen op de eindbestemming. KLM neemt met deze beslissingen verantwoordelijkheid en zoekt hiermee naar oplossingen voor de huidige problemen op Schiphol. KLM roept Schiphol, maar zeker ook andere luchtvaartmaatschappijen nadrukkelijk op hetzelfde te doen in het belang van alle passagiers.”
Schiphol laat weten dat KLM daarmee verantwoordelijkheid neemt bij het tegengaan van de problemen op de luchthaven. Volgens een woordvoerster zal de stap KLM zelf ook helpen, omdat de maatschappij eveneens kampt met personeelstekorten. Schiphol zegt constant in gesprek te zijn met maatschappijen over manieren om de drukte aan te pakken.