Economie

Duitse tol voor trucks krijgt groen licht

De omstreden tolheffing voor vrachtwagens in Duitsland wordt definitief op 1 januari van kracht. De tol gaat het Nederlandse bedrijfsleven per jaar 125 miljoen euro extra kosten.

Redactie economie
16 December 2004 08:37Gewijzigd op 14 November 2020 02:00
WALDHAUS– Werknemers van Toll Connect maken de terminals voor de tolheffing klaar in Waldhaus, dicht tegen de Tsjechisch Duitse grens. Op 1 januari wordt de omstreden heffing voor vrachtwagens in Duitsland van kracht.Foto: EPA
WALDHAUS– Werknemers van Toll Connect maken de terminals voor de tolheffing klaar in Waldhaus, dicht tegen de Tsjechisch Duitse grens. Op 1 januari wordt de omstreden heffing voor vrachtwagens in Duitsland van kracht.Foto: EPA

Het consortium Toll Collect uit Berlijn kreeg woensdag een voorlopige vergunning. De Duitse minister van Verkeer, Manfred Stolpe, maakte dat bekend. De invoering van de tol was oorspronkelijk gepland voor augustus vorig jaar, maar door technische problemen bij Toll Collect werd die herhaaldelijk uitgesteld. Zo kon het consortium onvoldoende betaalkastjes leveren aan transportbedrijven. De tol geldt voor alle snelwegen in Duitsland.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet een grote lastenverzwaring op het Nederlands bedrijfsleven afkomen door de Duitse tolheffing. Vrachtauto’s vanaf 12 ton moeten gemiddeld 12,4 eurocent betalen per gereden kilometer op de Duitse autosnelwegen. In totaal gaat de Duitse tol Nederland zo’n 125 miljoen euro per jaar extra kosten.

„Het is onvermijdelijk dat het transport door de tolheffing vanaf 1 januari duurder wordt”, aldus voorzitter M. van der Harst van TLN. „Voor een gemiddeld transportbedrijf met vervoer op en door Duitsland stijgen de kosten met zo’n 60.000 euro per jaar.” Dagelijks rijden er duizenden Nederlandse vrachtauto’s door Duitsland. Exploitant Toll Collect heeft bijna 40.000 Nederlandse vrachtauto’s geregistreerd staan.

TLN blijft de Duitse aanpak afwijzen. Aan een aantal belangrijke voorwaarden is volgens de brancheorganisatie namelijk niet voldaan. „Er is sprake van een ordinaire belastingverhoging van 3 miljard euro, want alle andere heffingen blijven bestaan. Daarnaast gaat de opbrengst naar andere doelen dan het autosnelwegennet en verder blijft het personenverkeer buiten het systeem”, aldus Van der Harst. Dit komt de concurrentiepositie van Europa niet ten goede, vindt TLN.

Overigens maakt de organisatie zich nog wel zorgen over het feit dat gemiddeld slechts de helft van de vrachtauto’s op de Duitse wegen met een tolkastje is uitgerust. Dat betekent dat veel bedrijven en chauffeurs gedwongen zijn handmatig te betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer