Gokje wagen klinkt onschuldiger dan het is
Hou het leuk, en speel met kleine bedragen. Komt best sympathiek over, zo’n reclame voor onlinegokken. Ga niet met geld smijten, weet wat je doet, op problemen zit niemand te wachten. Een gokje wagen, heet het dan. Zo’n verkleinwoord is al reden om meer dan alert te raken. Gokken is nooit onschuldig.
Het legaliseren van de onlinegokmarkt kreeg op 1 oktober van het vorige jaar zijn beslag. Reclames voor kansspelwebsites zijn sindsdien toegestaan en de sector weet daar wel raad mee. De vloed aan commercials is dusdanig groot dat in Den Haag inmiddels de roep om een verbod op deze uitingen steeds luider klinkt.
Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind maakt terecht serieus werk van de wens van een deel van de Kamer. In een brief kondigt hij aan een verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen voor te bereiden.
Een dergelijke wetswijziging kost tijd en daarom kwam Weerwind met gokbedrijven overeen dat zij zich gaan beperken: geen buitenreclames meer, niet meer op de radio en niet meer in kranten en tijdschriften. En op televisie alleen nog nachtelijke spots. Over het inzetten van voorbeeldfiguren uit bijvoorbeeld de sportwereld –rolmodellen vooral voor jongeren– is hij duidelijk: Stoppen daarmee. Dat zijn stappen in de goede richting.
In Het Financieele Dagblad van donderdag laat de bewindspersoon –niet ten onrechte– even achter zijn vestje kijken. Had de Tweede Kamer dit niet allemaal vóór 1 oktober 2021 kunnen doordenken? Daar zit veel waars in. Experts, verslavingsdeskundigen, verontruste politici trokken al aan de bel: Doe het niet!
Dat gokken funest kan zijn, weet iedereen. De verhalen van jongeren en ouderen die zich door kansspelen in een financiële afgrond storten, spreken boekdelen. Uit cijfers van het Trimbos-instituut blijkt dat jaarlijks meer dan tweeduizend mensen hulp zoeken voor hun gokproblemen. Dat lijkt niet heel veel, maar niet iedereen zal zich met zijn sores melden bij een hulpverleningsinstantie.
Het feit dat gokbedrijven grif miljoenen uitgeven aan promotie zegt misschien nog wel het meest. Dat doen ze namelijk niet vanuit een vorm van liefdadigheid. Winst maken is de uitdaging, hoe meer hoe beter.
De gokker zelf is de dupe, ook al duikelt hij misschien niet direct in die spreekwoordelijke bodemloze put. Kansspelen hebben niets van doen met het Bijbelse gegeven dat een mens zich dient in te spannen voor zijn dagelijks brood. De kortstondige kick die financieel gokgewin met zich meebrengt, is evenmin iets waarop een christen zich zou moeten verheugen. Om over het verlies van broodnodig huishoudbudget maar te zwijgen.
De alarmbel mag breed klinken trouwens. Het is gemakkelijk oordelen over de digitale fruitautomaat. Maar ook bijvoorbeeld een fanatieke cryptobelegger mag weleens in de spiegel kijken. Het leven is te kostbaar voor gokjes.