Slokop met verrassend prijskaartje

De consument is de SUV nog lang niet moe, getuige de verkoopcijfers. Dat laat duidelijk zien de terreinachtige zeker geen hype is. Ruimte genoeg voor een nieuwe variant op dit thema, moet Hyundai dan ook gedacht hebben. De nieuwe Tucson is inmiddels een feit.

10 December 2004 09:54Gewijzigd op 14 November 2020 01:59
De Tucson 2.7i V6 haalt een topsnelheid van 180 km/u en sprint in 10,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Foto Paul Dijkstra
De Tucson 2.7i V6 haalt een topsnelheid van 180 km/u en sprint in 10,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Foto Paul Dijkstra

Wat moet Hyundai na de Terracan en de Sante Fe met een derde terreinachtige in het leveringsprogramma? Meer auto’s verkopen dus, want het SUV-segment loopt nog altijd goed. De consument blijkt erg gevoelig voor de kruisbestuiving tussen een traditionele terreinwagen en een traditionele personenauto. De uitstraling van een onverschrokken terreinwagen en het comfort van een sedan maken de SUV tot wat hij is.

In de brochure van Hyundai is een afbeelding opgenomen van een Tucson die door de branding rijdt. Het ziet er avontuurlijk uit, maar de kans is groot dat de gefotografeerde Tucson het enige exemplaar is waarvan de wielen met het zilte zeewater hebben kennisgemaakt. Het gros van de kopers woont gewoon in nieuwbouwwijken met verkeersdrempels en profiteert vooral daar van de grotere bodemvrijheid van de Tucson.

Stukken stoerder
De Tucson is leuk om te zien. De nieuweling toont stukken stoerder dan zijn grotere broer Sante Fe, waarvan het uiterlijk lang niet iedereen kan bekoren. Desalniettemin is de Sante Fe de afgelopen jaren een uiterst succesvolle auto voor Hyundai geweest. De nieuwe Tucson is helemaal niet zo veel kleiner dan de Sante Fe en ook de prijsverschillen zijn niet opzienbarend. De tijd zal dan ook moeten leren of de verkopen van de Tucson ten koste zullen gaan van die van de Sante Fe.

Min of meer gelijktijdig met de komst van de Tucson heeft dochteronderneming Kia de nieuwe Sportage op de markt gebracht, die -niet verwonderlijk- veel uiterlijke en technische overeenkomsten met de Tucson heeft. Een concurrent uit eigen gelederen dus. Hoewel smaken verschillen, zullen de lijnen van de Tucson waarschijnlijk bij een groter publiek in de smaken vallen dan die van de Sportage.

Hyundai levert de Tucson met drie verschillende motoren. De basis wordt gevormd door 2,0 liter viercilinder benzinemotor met zestien kleppen die goed is voor een maximumvermogen van 104 kW/141 pk. Deze variant is zowel met aandrijving op de voorwielen als op alle vier de wielen leverbaar. Datzelfde geldt ook voor de 83 kW/112 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten viercilinder common rail turbodiesel. Dieselaars kunnen eventueel de handgeschakelde vijfbak verruilen voor een viertraps automaat.

De beproefde Tucson, die wordt aangedreven door een 129 kW/175 pk leverende 2,7 liter zescilinder benzinemotor, wordt altijd in combinatie met vierwielaandrijving en automaat geleverd. Deze krachtbron is enkel beschikbaar in de meest complete uitvoering. Erg is dat niet. De Tucson 2.7i V6 haalt een topsnelheid van 180 km/u en sprint in 10,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

Comfortabel geveerd
Hoewel deze cijfers nauwelijks verschillen van de prestaties van de viercilinder benzinemotor, levert de zespitter met een maximumkoppel van 241 Nm aanzienlijk meer trekkracht. Niet onbelangrijk wanneer er 1568 kilo in beweging gezet en gehouden moet worden. Deze krachtbron past, net als de wat traag werkende automaat, goed bij de Tucson. In ieder geval het benzinestation is blij met de Koreaan. Een gemiddeld verbruik van 1 op 7,7 is immers stevig.

De Tucson is een prettig rijdende auto. Hij voelt stukken strakker en stabieler aan dan de Sante Fe en beschikt over prima onderstelkwaliteiten. Voor de Tucson heeft Hyundai het platform van de Elantra gebruikt en dat verrijkt met 4WD-technologie. Onder normale omstandigheden verloopt de aandrijving via de voorwielen, maar zodra de auto tractie verliest, reageert het systeem door de aandrijving over vier wielen te verdelen. Sensoren zorgen automatisch voor de juiste verhouding.

De Tucson is redelijk comfortabel geveerd en toont vooral op bochtige wegen zijn kwaliteiten. Overhellen doet de Koreaan slechts zeer bescheiden en hij geeft de bestuurder geen moment het gevoel de controle te verliezen. Het onderstel is daarnaast behoorlijk informatief. Helaas kan dat van de besturing niet gezegd worden. De voorwielen reageren voldoende direct op stuurwielbewegingen, maar de besturing zelf werkt erg gevoelloos, wat de dynamische inborst van de Tucson afzwakt.

De Tucson is een ruime auto. Vier volwassen hebben plaats genoeg. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte beschikbaar voor hoofd en ledematen en ook de kofferruimte geeft met een inhoud van 644 liter geen enkele reden tot klagen. Wie een verhuizinkje te doen heeft, kan de achterbank neerklappen, waarna een laadvolume van 1856 liter beschikbaar is.

Scherpe prijs
Het dashboard verraadt de Koreaanse voorkeur voor lichtgrijze kunststoffen. Hoewel op de kwaliteit van de gebruikte materialen het een en ander valt af te dingen, is de afwerking goed. Wanneer Hyundai echter voor zwart gekozen zou hebben, was de kwaliteitsbeleving van het geheel onmiskenbaar hoger geweest. De kwaliteit van de voorstoelen is dik in orde.

De nieuwe Hyundai Tucson is een leuke auto voor een onverwacht scherpe prijs. Voor 32.995 euro koop je de topversie, die is voorzien van lederen bekleding, automatische airconditioning, stoelverwarming, lichtmetalen velgen en nog veel meer. Jammer alleen dat de zescilinder van een stevige slok houdt.

Hyundai Tucson 2.7 V6 StyleVersion 4WD

Techniek
Cilinderinhoud: 2656 cc; maximumvermogen: 129 kW/175 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 241 Nm bij 1800-2500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden; topsnelheid: 180 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4325 mm; breedte: 1830 mm; hoogte: 1730 mm; wielbasis: 2630 mm; gewicht: 1568 kilo; inhoud bagageruimte: 644-1856 liter; brandstoftank: 58 liter; Hyundai Tucson 2.0i CVVT 2WD ActiveVersion: 22.295 euro; Hyundai Tucson 2.7i V6 4WD StyleVersion: 32.995 euro.

Waardering
Plus: prijs, uitrusting

Min: besturing, prestaties, verbruik

Alternatieven

Kia Sportage 2.7 V6 X-Treme 4WD Automaat: 32.495 euro

Van dezelfde lap gescheurd als de Hyundai Tucson. Stilistisch minder sterk, van buiten dan. Het interieur oogt hoogwaardiger dan dat van de Tucson. Prijzen ontlopen elkaar amper, zodat de relatie met de dealer of de hoogte van de inruilprijs van doorslaggevende betekenis kan zijn.

Mitsubishi Outlander 2.4i 4WD Sport: 32.795 euro

De Mitsubishi doet qua rijgedrag van de hier vergeleken wagens het meest aan een personenauto denken. De 2,4 liter viercilinder levert 165 pk en zorgt voor voldoende vuurwerk. Voor de echte liefhebbers is er ook een heel snelle Outlander Turbo leverbaar.

Toyota RAV4 2.0 VVT-I 4WD Linea Sol: 34.990 euro

De Toyota is en blijft een fijne auto. De Japanner is de oudste van het stel, maar doet niet of nauwelijks voor de rest onder. Hoge graad van afwerking en technisch top. De 150 pk sterke viercilinder staat garant voor prima prestaties.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer