Grote achterstand bij inbouw Duitse tolkastjes
Transportbedrijven klagen over een grote achterstand bij het inbouwen van de Duitse tolkastjes voor vrachtwagens. Met nog drie weken te gaan moet nog eenderde van de bestelde kastjes worden ingebouwd. In Nederland wachten nog 10.000 van de 27.000 betrokken trucks op het zogeheten Maut–kastje, meldde brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag. De organisatie wijt de achterstand aan de trage levering vanuit Duitsland.
Andere landen kampen met een vergelijkbare achterstand, maar daar zijn de aantallen kleiner. Nederlandse bedrijven zijn na de Duitsers de grootste vervoerders in Duitsland. Ook in Duitsland zelf moeten nog 75.000 van de 250.000 bestelde kastjes worden genstalleerd.
De vertraging bezorgt de transporteurs extra werk. „Chauffeurs zonder elektronisch tolkastje moeten in Duitsland straks steeds een apart kaartje kopen. En weer opnieuw als ze een verkeerde afslag nemen of van route veranderen", aldus een deskundige van TLN. „We hopen op een beetje begrip van de Duitse politie. Maar die heeft aangekondigd direct scherp te controleren. De maximumboete ligt zelfs op 20.000 euro."
De Duitse tol kost transporteurs 12,4 cent per gereden kilometer. Onder meer Oostenrijk past een soortgelijke ’trucktol’ toe, voor een veel hoger bedrag. Op den duur willen meer Europese landen dit invoeren.
Minister Peijs (Verkeer) is verbaasd over de achterstand. „Mijn Duitse collega heeft me diverse keren bezworen dat de kastjes op tijd geleverd zouden worden", zei ze in de marge van een congres in Breda. „Maar als het niet zo is, gaan we maar weer eens aan de telefoon hangen."