Niet de QR-code verdeelt de samenleving, maar het beest
Het laatste Bijbelboek kwam dit jaar beduidend vaker aan bod in het Reformatorisch Dagblad dan het eerste. Een snelle blik in Digibron leert dat het daarbij meestal ging over Openbaring 13.
Het slot van dat hoofdstuk gaat over de grote tweedeling in de samenleving. Eén deel draagt het teken van het beest aan rechterhand of voorhoofd, het andere deel weigert dat en mag niet meer kopen of verkopen.
De toepassing van deze Bijbelteksten was in dit coronajaar niet zo moeilijk. Wie zich niet wil laten testen, wie weigert zich te laten vaccineren, wie geen QR-code wil gebruiken, wie niet meegaat in het keurslijf van de overheid, wordt straks ‘uitgeplugd’, kan niet meer kopen of verkopen.
Ik ga nu niet in op de vraag of die uitleg juist is –een lezer sprak over hapsnapexegese– maar wil de vinger leggen bij het volgende hoofdstuk. Ook het eerste vers van Openbaring 14 gaat over een bijzonder teken aan het voorhoofd. Niet één keer kreeg dat aandacht in het RD, afgelopen jaar. Toch is dit gedeelte van belang om het teken van het beest te kunnen duiden. Nadat Johannes de antichristelijke machten beschreven heeft in hoofdstuk 13 –vanouds steeds uitgelegd als de Rooms-Katholieke Kerk– ziet de apostel in het volgende hoofdstuk het andere deel van de mensheid, de volgelingen van Christus, die eveneens een teken aan hun voorhoofd hebben: de Naam van Zijn Vader.
Ook hier laat ik de vergelijking met vaccinweigeraars liever voor wat die is. Uitleggers verwijzen naar Openbaring 7 en Ezechiël 9. Laatstgenoemde profeet schetst een aangrijpend beeld: een allesvernietigend oordeel komt over de stad Jeruzalem. Iedereen, tot het kleinste kind toe, wordt gedood. Degenen die zich het dichtst bij de tempel bevinden als eersten. De voorhof van de tempel ligt vol dode lichamen. Er is maar één uitzondering: degenen die zuchten over de gruwelen in het land, ontvangen een teken aan hun voorhoofd en worden gespaard.
Over tweedeling in de samenleving gesproken. Heeft Ezechiël 9 ook betekenis voor 2021? In het voorgaande hoofdstuk ziet Ezechiël hoe het volk zich schuldig maakt aan gruwelijke zonden: priesters die de tempel verontreinigen, de Heere God letterlijk de rug toekeren en afgoderij bedrijven zoals het aanbidden van de zon en de god van de vruchtbaarheid. De straf blijft niet beperkt tot het doden van allen die instemmen met die afgoderij, maar God besluit ook de tempel en de stad te verlaten zodat het volk Zijn bescherming en heerlijkheid moet missen.
Dit visioen is in de eerste plaats van betekenis voor de ballingen in Babel, zes eeuwen voor de geboorte van Christus. Maar de parallel met Openbaring 7, 13 en 14 wijst erop dat ook christenen die leven aan het einde der tijden hier iets uit kunnen leren.
Zuchters
Maar wie zijn dan degenen die zuchten over de gruwelen van 2021? De christenpoliticus die opkomt voor de vrijheid van onderwijs? De waker bij een abortuskliniek? De leerkracht die zijn afkeer toont van een genderneutraal Koningsspelenlied? De ondernemer die protesteert tegen het maakbaarheidsgeloof van de overheid? De predikant die met z’n catechisanten begint over de Formule 1? De studente die bidt voor prinses Amalia omdat zij God een „mannetje in de wolken” noemt?
Zeker, zij ook. Echter, de zuchters in Jeruzalem keken niet naar de boze buitenwereld maar bleven dicht bij huis, bij de zonden in en rond de tempel. Ds. J. Roos uit Barneveld schreef dit voorjaar in De Wachter Sions ook over deze zuchters: „We geloven dat er nog onder ons zijn op wie dit van toepassing is, en die niet langer redeneren en discussiëren over de gevólgen van het virus, over de maatregelen van de overheid, maar over de gruwelijke zónde. Niet alleen die [zonde] van Gods kerk zoals over de verdeeldheid, haat, kritiek en afgunst, over dwalingen, inbeeldingen van godzaligheid of over dode orthodoxie en daar innige smart over hebben, maar ook over de gruwelen die zij in hun eigen leven en hart gewaarworden. Zij, en zij alleen zoeken hun binnenkamer op, en zij zuchten erover en roepen uit om verzoening van de schuld, en smeken om enkel uit genade de zalige gemeenschap met Christus te mogen krijgen.”
Niet de QR-code of 2G is het onderscheidende kenmerk van de tweedeling in de samenleving, maar een ander teken: dat van het beest of de Naam van God de Vader.