Ruim 900 klachten ingediend tegen prolifereclame
Over de Week van het Leven-campagne zijn in totaal 960 klachten binnengekomen bij de Reclame Code Commissie.
Dat zegt een woordvoerster van de organisatie donderdag, de dag dat de zaak dient in een zitting. Twee weken geleden stond de teller nog op 775.
De Week van het Leven is een initiatief van het Platform Zorg voor Leven, een samenwerking van verschillende prolifeorganisaties en christelijke partijen. In spotjes op radio en televisie stelde het platform dat geaborteerde kinderen geen keuzevrijheid hebben.
Het spotje leidde tot een storm van kritiek. Een oproep van journalist en presentator Tim Hofman om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie leidde tot een „opvallend hoog” aantal klachten, constateerde de commissie twee weken geleden al.
De hoeveelheid klachten die bij de commissie binnenkomt maakt niet uit. Eén klacht kan al tot een zaak leiden, stelde de stichting eerder.
Een uitspraak over de vraag of de reclame voldoet aan de voorwaarden volgt naar verwachting binnen twee weken.