775 klachten over spotje Week voor het Leven
De Reclame Code Commissie heeft na een oproep van journalist en presentator Tim Hofman een „opvallend hoog” aantal klachten gekregen over de Week van het Leven-campagne. Volgens een woordvoerster stond de teller donderdagochtend op 775, dinsdag waren het er 120.
De Week van het Leven is een initiatief van het Platform Zorg voor Leven, een samenwerking van zogenoemde prolife-organisaties en christelijke partijen. In spotjes op radio en televisie stellen ze dat vrouwen, wanneer die kiezen voor een abortus, niet aan het kind denken. Woensdag riep Hofman via Twitter op een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.
„Na een proces van hoor en wederhoor zal de voorzitter van de commissie de klachten over deze uitingen beoordelen”, aldus de stichting op de website. Een uitspraak laat nog wel even op zich wachten. „Daar gaan meestal een paar weken overheen, zeker twee tot vier weken”, aldus een woordvoerster. „De hoeveelheid klachten die bij ons binnenkomt maakt overigens niet uit. Eén klacht kan al tot een zaak leiden.”
Klachten die worden ingediend, komen binnen bij de Stichting Reclame Code. De stichting geeft klagers antwoord en adviseert de Reclame Code Commissie die, in steeds wisselende samenstelling, beoordeelt of een reclame (commercial) voldoet aan alle voorwaarden.