Onderwijs & opvoeding

Christelijke hogescholen slaan handen ineen met zes universiteiten

Drie christelijke hogescholen en zes universiteiten bundelen hun krachten voor de aanpak van het lerarentekort en het flexibeler maken van lerarenopleidingen.

14 July 2021 10:45
Robert Zoutendijk. beeld RD
Robert Zoutendijk. beeld RD

De negen onderwijsinstellingen verenigen zich in de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie (ELA). Het gaat om de hogescholen Viaa, CHE en Driestar educatief en de Wageningen University, Universiteit Utrecht, Theologische Universiteit Apeldoorn, Vrije Universiteit, Open Universiteit en de Universiteit voor Humanistiek. „Met ELA willen we meer maatwerk bieden aan onze studenten”, zegt Robert Zoutendijk, Driestar-bestuurder en woordvoerder van de alliantie.

Waarom de ELA?

„De overheid zet de komende jaren in op regionale samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen voor basis-, voortgezet en middelbaar onderwijs. Samen moeten die de opleiding van leerkrachten vormgeven. Dat samen opleiden –zoals dat in jargon heet– doen wij als Driestar educatief, CHE en Viaa al jaren en dat bevalt zowel ons als de scholen waarop onze studenten lesgeven uitstekend.

Dat de overheid wil inzetten op regionale samenwerking betekent dat we ons zouden moeten aansluiten bij een zogeheten alliantie, een samenwerking tussen lerarenopleidingen en schoolbesturen. Die allianties zijn regionaal georiënteerd. Dat is lastig. De Driestar werkt namelijk, net als de CHE en Viaa, samen met scholen uit het hele land. Aansluiting bij een regionaal verband betekent dat we studenten niet meer kunnen inzetten op scholen in bijvoorbeeld Zeeland of op de Veluwe. Daarom hebben we gekeken of we zelf een alliantie konden oprichten. De ELA is het resultaat.”

Wat gaat de ELA doen?

„De ELA moet het onderwijs flexibeler maken, zodat het volgen van een lerarenopleiding aantrekkelijker wordt voor studenten en zij-instromers. Zo kan een zij-instromer in de toekomst een deel van zijn studie in Gouda doen en bijvoorbeeld een deel in Utrecht. En als een student een module wil volgen in Wageningen, dan kan hij daar instromen.

Ook willen we insteken op onderzoek. We kunnen door de ELA samenwerken met een grotere pool aan wetenschappers. De onderzoeksprojecten zullen zich richten op levensbeschouwelijke vraagstukken rondom onderwijs.”

Negen instellingen doen mee. Wat is de verbindende factor?

„Alle partijen werken vanuit een bepaalde levensbeschouwing of zijn geïnteresseerd in het onderzoek naar levensbeschouwing. De Universiteit Utrecht wijdt bijvoorbeeld een deel van het onderzoeksprogramma aan normatieve professionaliteit, de manier waarop normen en waarden meespelen in de beroepspraktijk. En de Theologische Universiteit Apeldoorn heeft een leerstoel christelijke pedagogiek.”

Gaan de onderwijsinstellingen ook samen vakken geven?

„Dat is wel de bedoeling. Deels gebeurt dit al. De master Leren & Innoveren is bijvoorbeeld nu al een samenwerking tussen Driestar, CHE en Viaa. Als individuele scholen hebben we voor sommige modules gewoon niet genoeg studenten. Door de ELA kunnen we het onderwijsaanbod vergroten.”

Gaat meer samenwerking niet ten koste van de identiteit?

„Nee, de ELA zal de kleur van de onderwijsorganisaties niet veranderen, we blijven allemaal zelfstandig. Dit is geen fusie; aan de basis van de lerarenopleidingen verandert niets. Maar als opleidingsinstituut moeten we schaalgrootte en verbinding zoeken om ons onderwijs goed vorm te kunnen blijven geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer