Genderdiscussie drukt christenen in de hoek
De Amerikaanse onderzoeker Carl Trueman zei deze week in een interview dat in de westerse wereld de emancipatie van transgenders dubbel zo snel verloopt als die van homoseksuelen. „We zijn in de publieke opinie het omslagpunt eigenlijk al gepasseerd.”
Als het gaat om de Verenigde Staten was dat laatste feitelijk al twee jaar geleden zo. Opinie-onderzoek van het bureau PRRI uit 2019 wijst uit dat 62 procent van de Amerikanen de emancipatie van transgenders voluit steunt. „Wie zich verzet tegen de gedachte dat de genderidentiteit een kwestie van keuze is en dus vasthoudt aan het standpunt dat het biologische geslacht doorslaggevend is, wordt een outcast, een verworpene”, zo stelt Trueman.
Dat dit niet alleen in Amerika dreigt, maar ook in Nederland, bleek de afgelopen weken tijdens het debat over de burgerschapswet van onderwijsminister Slob. Deze wet is bedoeld om regels te stellen voor burgerschapsvorming in het onderwijs. Scholen moeten leerlingen kennis en vaardigheden bijbrengen zodat zij actief kunnen participeren in de moderne democratie. De wetgever acht het van belang dat zij zich de democratische waarden eigen maken.
In dat debat bleek duidelijk dat voor het standpunt dat het biologische geslacht de identiteit van een mens bepaalt weinig begrip meer bestaat. Scholen die op dit punt willen vasthouden aan Bijbelse kaders worden door D66 „risicoscholen” genoemd. Daar zouden jongeren die worstelen met hun genderidentiteit –en die zijn er zeker– zich niet veilig voelen. Van de inspectie wordt verwacht deze risicoscholen scherp in de gaten te houden.
Op een later moment tijdens het debat stelde GroenLinks-senator Ganzevoort dat reformatorische scholen met hun kledingvoorschriften transgenderkinderen het leven moeilijk maken. Dat vindt hij niet passen in een moderne democratie, waar ieder zijn leven in vrijheid moet kunnen inrichten. Ganzevoort verwijt verder de SGP zich te laten leiden door „haar genderideologie” omdat ze vasthoudt aan de Bijbelse gedachte dat man en vrouw met hun eigenheid zijn geschapen.
Daarmee brandmerkt Ganzevoort de partij en haar achterban inderdaad als outcasts, die er niet meer bij horen. Iedereen weet dat iemand die een ideologie volgt vooral wordt gedreven, soms zelfs blindelings, door een opvatting die weinig of geen theoretische, wetenschappelijke, basis heeft. Algemeen leeft de gedachte dat er met volgers van een ideologie eigenlijk niet valt te praten. Begin daar dus niet aan, maar laat ze voelen dat ze erbuiten staan, zo is dan vaak het standpunt.
Dat is schokkend. Eeuwenlang stond buiten discussie dat het biologische onderscheid tussen man en vrouw bepalend is. Nu wekken libertijnen de indruk dat het omgekeerde het geval is. Alsof christenen die de oude lijn voorstaan, opeens nieuwlichters zijn. Dat is de wereld op z’n kop.