Facebook sluit zich aan bij Stichting Reclame Code
Facebook gaat zich houden aan de uitspraken van de Reclame Code Commissie. Die toetst of uitingen van reclame voldoen aan de Nederlandse Reclame Code. Wanneer de Amerikaanse onderneming dat niet doet, zal het voortaan extra uitleg moeten geven. Facebook heeft ook een eigen advertentiebeleid maar daarop gaan de regels nu officieel een aanvulling vormen bij reclame-uitingen in Nederland.
In de Nederlandse Reclame Code van de Stichting Reclame Code (SRC) wordt onder meer bepaald dat reclame niet misleidend en niet in strijd met de waarheid mag zijn. Ook mag reclame niet nodeloos kwetsen of in strijd zijn „met de goede smaak en het fatsoen”. De Reclame Code Commissie kan een uitspraak doen over een klacht.
Volgens de Mediawet moeten alle media-instellingen die actief zijn in Nederland zich aansluiten bij de SRC. Facebook was al lid via een branchevereniging maar wordt nu actief ondersteuner en gaat een extra financiële bijdrage leveren. Het gaat om minder dan 5 procent van de totale begroting van de stichting. „We moeten onze onafhankelijkheid goed bewaren, maar de symbolische waarde van de bijdrage van Facebook is groot”, zegt Otto van der Horst, directeur van SRC.
Reclamebestedingen via internet stijgen ten opzichte van de uitgaven voor televisie en de dagbladen. Die ontwikkeling versnelt door de coronacrisis, aldus Van der Horst. Voor de stichting is het daarom van belang de invloed te laten gelden op onlinekanalen als Facebook.
De SRC komt binnenkort met een jaarverslag over 2020. Van der Horst liet weten dat er vorig jaar meer dan 4000 meldingen en klachten zijn ontvangen over reclames. De Reclame Code Commissie heeft in zo’n 650 gevallen een uitspraak gedaan.