Stichting Psalmzangdag streamt alle psalmen in dertien uur
Wanneer zaterdag in alle vroegte Den Haag ontwaakt, is er in de Evangelisch-Lutherse Kerk al een begin gemaakt om de mooiste bewerkingen van de 150 Psalmen tot klinken te brengen.
De stichting mag het dan als Psalmzangdag aangekondigd hebben, voor het tweede jaar op rij die niet in fysieke vorm plaatsvinden. Geen massale samenzang dus. Het wordt een dag met 150 psalmbewerkingen die in een ongeveer dertien uur durende livestream worden gepresenteerd.
Het is nog stil rond de ”Lutherse” als André van Vliet het spits afbijt met Psalm 1 van Willem Hendrik Zwart. Dat is als een frisse boom. „Wat is dit lekker wakker worden. Echt verfrist ontwaken”, zo reageert een van de eersten in de livestream. Het fraaie Bätzorgel wordt door André van Vliet stevig aangepakt.
„Op de psalmen en hun melodieën raak je nooit uitgekeken. Ze gaan niet voor niets al vijfhonderd jaar mee. Hoeveel andere melodieën halen dat?”, aldus Van Vliet.
De eerste tien psalmen neemt hij voor zijn rekening. Voor het volgende tiental staat hij de orgelbank af aan Marco den Toom. Zo gaat het om en om, tien de een, de volgende tien de ander. Totdat later in de avond bij het laatste tiental ook de trompettisten Arjan en Edith Post aansluiten. Na Psalm 150 slaat de klok kwart voor negen en gaat weldra de avondklok in. De orgelmannen met hun helpers en streamtechneuten hebben vast een werkgeversverklaring voor die avondklok. Wellicht zullen ze voor de zondag thuis zijn.
Bij de start van de livestream zijn al honderd deelnemers ingelogd. Dat aantal passeert even na het middaguur ver boven de duizend. ’s Avonds stijgt de teller van 1600 tot boven de 2300.
„Op naar: ”Looft God. Looft Zijn Naam alom”, reageert iemand. „Er is heel wat te loven”, zegt Marco den Toom.
Dat valt ook op te maken uit de geprogrammeerde psalmbewerkingen. Ze hebben het nodige zoekwerk verricht, bekennen beide orgelmannen. „Bij onbekende psalmen, zoals 11 tot 15, is er niet veel voorhanden.”
Den Toom: „We hebben met name herkenbare bewerkingen gekozen, geënt op de Hollandse orgelkunst.”
Wie kent niet de psalmbewerkingen van Willem Hendrik Zwart en die van zijn vader Jan Zwart? En niet te vergeten van Feike Asma. Verder zijn er gouwe ouwe van Klaas Jan Mulder en Herman van Vliet. Zelfs Cor Kee ‘zwemt’ met zijn pseudoniem Orgelius mee, gezien zijn Psalm 24. Maar Psalm 7 uit zijn latere ”Orgelboek” gaat meer tegen de stroom in. Verder ontdekken we Worp, Peter Eilander, Harm Hoeve en Dick Sanderman. Opvallende ‘jonge’ zijn onder anderen Lennard Morée, Ronald IJmker, Bert Kruis, Arie van der Vlist en Minne Veldman. Ook de speelmannen van vandaag doen mee, al of niet met geïmproviseerde bewerkingen.
De digitale collecte gaat naar het Shaare Zedek ziekenhuis in Jeruzalem, bestemd voor de palliatieve thuiszorg voor terminaal zieke kinderen.