Functioneel en flexibel, maar niet zo vlot

Renault heeft de smaak te pakken. Na de successen met de Espace en de Scénic mikt Renault met de Modus op de ruimte in het compacte segment. Letterlijk en figuurlijk trouwens. De Modus is niet alleen een erg slimme en ruime auto, maar ook eentje waarmee Renault een gat in de markt induikt.

Arno Witvliet
29 October 2004 13:53Gewijzigd op 14 November 2020 01:49
De Renault Modus nestelt zich qua formaat en prijs tussen de succesvolle Fiat Panda en de eveneens succesvolle Opel Meriva. Foto RD, Anton Dommerholt
De Renault Modus nestelt zich qua formaat en prijs tussen de succesvolle Fiat Panda en de eveneens succesvolle Opel Meriva. Foto RD, Anton Dommerholt

Twintig jaar geleden introduceerde Renault de Espace en schoot daarmee recht in de roos. Tot op de dag van vandaag is de Espace het schoolvoorbeeld van een multi purpose vehicle (MPV). Acht jaar geleden liet Renault de eerste Scénic van de band rollen en schoot daarmee recht in de roos. Tot op de dag van vandaag is de Scénic het schoolvoorbeeld van een middenklasse multi purpose vehicle. Nog niet zo lang geleden verscheen de Modus. Schiet Renault daarmee opnieuw in de roos? Is de Modus een schoolvoorbeeld van een compacte multi purpose vehicle? Is driemaal inderdaad scheepsrecht?

De verwachtingen van de Modus zijn hooggespannen. De successen van de Espace en de Scénic tonen klip en klaar dat Renault weet wat de consument beweegt. Zowel de Espace als de Scénic is met afstand marktleider in zijn segment. Beide vormden de voorbode van een hele serie MPV’s en middenklasse MPV’s. Gek genoeg heeft geen van de concurrenten Renault zijn leidende positie weten te ontnemen. Nu het concept bekend is, komt Renault opnieuw met een variant op de proppen. En opnieuw zonder serieuze uitdagers naast zich. De auto nestelt zich qua formaat en prijs tussen de succesvolle Fiat Panda en de eveneens succesvolle Opel Meriva. Het gebied daartussen wordt met de Modus ingepolderd.

Bolling
De Modus is een leuke auto om te zien. De rechte achterkant en de rechte zijkanten staan garant voor een maximum aan volume. De karakteristieke details worden gevormd door de aparte achterlichten, de eigenwijze koplampen en de frisse bolling in de daklijn. Aan de voorkant is de Modus als een echte Renault herkenbaar. Voor de rest geldt dat minder, maar dat maakt de auto overigens niet minder aangenaam om te zien.

De Modus is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren en twee diesels. De direct ingespoten common rail turbodiesels kenmerken zich door vier cilinders met een inhoud van 1,5 liter. De motorvermogens lopen uiteen van 48 kW/65 pk tot 60 kW/80 pk. De importeur vaardigde voor de test de sterkste van het duo af. Terecht, zo bleek.

De sterkste Modus 1.5 dCi is allesbehalve een vlotte jongen. Voor dagelijks gebruik is het potentieel voldoende, maar vooral onderin maakt de diesel niet bepaald een fitte indruk. De 900 euro die Renault voor 15 pk extra in rekening brengt, is dan ook een uitstekende investering. Je bent dan verzekerd van een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 13,4 seconden en een topsnelheid van 168 km/u.

Wanneer de machinerie eenmaal op temperatuur en de auto op stoom is, is de Modus dCi op zijn best. De motor houdt zich dan gedeisd, zowel qua gerucht als qua verbruik. Een gemiddelde consumptie van 1 op 18,9 is uitstekend.

Handig en doordacht
Het weggedrag van de compacte Fransoos maakt indruk. De auto is opvallend stabiel en voelt zowel rechtuit als in bochten zelfverzekerd aan. Overhelneigingen worden doeltreffend onderdrukt en ook onderstuur steekt nauwelijks de kop op. De besturing van de Modus is wat vaag rond de middenstand, maar reageert wel lekker direct op stuurwieluitslagen. Bovendien is de mate van bekrachtiging goed gekozen. Datzelfde geldt voor de afstemming van het onderstel. Stevig en comfortabel tegelijk. De handgeschakelde versnellingsbak functioneert naar behoren en ook de remmen zijn prima op hun taak berekend.

Een MPV is meer dan een hoge en ruime auto met eventueel extra zitplaatsen. Een serieuze MPV onderscheidt zich van stationwagens door een flexibele interieurindeling en handig en doordacht gebruik van de beschikbare ruimte. De Modus slaagt met vlag en wimpel op beide onderdelen. Vooral de achterbank is een juweeltje. Het zogenaamde Triptic-systeem bestaat uit een achterbank die in de lengterichting verschoven kan worden. Standaard passen er drie personen op, maar wanneer minder bagageruimte geen bezwaar is, kan de bank worden versmald tot een tweezitsopstelling die precies tussen de wielkasten past. Achterin ontstaat dan een hoeveelheid beenruimte die in een directiewagen niet zou misstaan. Ook de voorpassagiers hebben over ruimte voor hoofd en ledematen geen klagen.

Wanneer de achterbank in de achterste stand staat, blijft er toch een heel acceptabele hoeveelheid bagageruimte van 198 liter over. Vermeldenswaardig zijn verder de opbergruimte in de zitting van de rechtervoorstoel, het flexibele bagagedek, de speciale fietsendrager Velofix, het spiegeltje om de kinderen achterin in de gaten te houden en de vele bakken en vakken die de Modus bevat.

De afwerking is oké. Van het design moet je houden. Het is erg ruimtelijk opgezet, maar niet iedereen zal de ietwat futuristische digitale klokkenkast kunnen waarderen.

Enorm succes
Er is nauwelijks een reden te bedenken waarom de Modus geen enorm succes zal worden. De frisse Fransoos is ruim en slim. Prijzen en uitrusting zijn oké ena de concurrentie moet nog ontwaken. De Modus verkeert bovendien in uitstekend gezelschap van de Scénic en de Espace. Driemaal lijkt inderdaad scheepsrecht te zijn.

Renault Modus 1.5 dCi Dynamique Luxe
Techniek
Cilinderinhoud: 1461 cc; maximumvermogen: 60 kW/80 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 185 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,4 seconden; topsnelheid: 168 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3782 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1589 mm; wielbasis: 2482 mm; gewicht: 1160 kilogram; inhoud bagageruimte: 198/274/1283 liter; brandstoftank: 49 liter; prijs Renault Modus 1.2 16V Authentique Basis: 14.995 euro; Renault Modus 1.5 dCi 80 Authentique Basis: 19.495 euro; Renault Modus 1.5 dCi 80 Dynamique Luxe: 21.695 euro.

Waardering
Plus: onderstel, ruimte, achterbank
Min: acceleratie

Alternatieven
Fiat Idea 1.3 JTD Emotion: 22.125 euro
Duurder en groter dan de Modus. Zeker niet slimmer of handiger en ook de onderstelkwaliteiten evenaren die van de Modus niet. Wel een heerlijk dieseltje onder de kap. Deze luxe uitvoering laat weinig te wensen over.
Mazda2 1.4 CiTD Touring: 19.425 euro
Aardig alternatief voor cijferaars met passie voor Japanse techniek. Verder straalt de Mazda meer nuchterheid uit dan passie. Prima diesel onder de kap. Verwacht echter geen topprestaties.
Opel Meriva 1.7 CDTi Cosmo: 22.725 euro
De Meriva is net als de Modus een uitstekende auto. Duurder en ruimer en bijna net zo slim en doordacht als de Fransoos. Wie de Modus net een maatje te klein vindt en iets meer te besteden heeft, kan gewoon niet om de Opel heen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer