Chaos aan grens verwacht bij tolheffing
Nederlandse transporteurs vrezen op 1 januari voor lange files en een chaos bij de grens met Duitsland. De Duitse overheid voert volgend jaar een tolheffing voor vrachtwagens in.
Twee maanden voor invoering is nog slechts een op de zes Nederlandse vrachtwagens voorzien van een tolkastje, waarmee de verplichte heffingen automatisch worden afgeschreven.
Vrachtwagenchauffeurs die niet over een ingebouwd tolbetaalsysteem beschikken, moeten aan de grens een kaartje kopen. Daardoor dreigen kilometerslange files aan de grens. Truckers die geen tolheffing betalen, riskeren torenhoge boetes.
Transportbedrijven kunnen ook van tevoren via internet hun tol voldoen. Dit is echter geen optie, omdat daarbij van tevoren de route door Duitsland precies bekend moet zijn. Per dag maken bijna 800.000 vrachtwagens gebruik van de Duitse autosnelwegen.
De brancheorganisaties Bovag en Transport en Logistiek Nederland voorspellen begin januari een chaos aan de grens. „Chauffeurs die volgend jaar geen tolkastje hebben, hebben een probleem”, aldus woordvoerder Mark van Dansik van de Bovag.
Volgens de Bovag zijn nog maar 5000 van de door Nederlandse truckdealers bestelde ongeveer 19.000 betaalkastjes geleverd. Zeker 14.000 bestellingen moeten nog worden geleverd. In totaal moeten 30.000 Nederlandse vrachtwagens met het automatische tolsysteem worden uitgerust. Van alle geleverde kastjes in Europa zijn de meeste bij Duitse truckers terechtgekomen, aldus de Bovag.
De leveringsproblemen zouden bij de Duitse leverancier Toll Collect liggen, dat te kampen heeft met capaciteitsproblemen. „Toll Collect is te traag met levering”, aldus Van Dansik. „Voor de jaarwisseling gaan we dit niet meer redden.” Het inbouwen kost ongeveer een halve dag werk.
Het Duitse tolsysteem is al twee keer eerder uitgesteld. De affaire ligt in de Duitse politiek erg gevoelig. De Duitse overheid kan zich geen verder uitstel veroorloven.
Woordvoerder Maass van Toll Collect benadrukte vanochtend tijdens een presentatie in Den Haag dat de Duitse overheid geen enkel onderscheid maakt tussen vrachtwagens uit Duitsland en uit het buitenland. Het totaalaantal tolplichtige vrachtwagens van 12 ton of zwaarder bedraagt 1,2 tot 1,4 miljoen stuks. Daarvan komen er 400.000 tot 500.000 uit het buitenland.
Het toltarief bedraagt 9 tot 14 cent per gereden kilometer, afhankelijk van de gereden afstand, het aantal assen en de milieuklasse. „Wie meer rijdt, betaalt ook meer”, aldus Maass. Duitsland beschikt in totaal over 12.000 kilometer autosnelweg. Het automatische systeem wordt in twee fasen ingevoerd.
Tot eind december 2004 worden voertuigtoestellen ingebouwd, die voorzien zijn van de nieuwste software. Vanaf eind 2005 volgt er een update van de software waarmee ook de trajectkaarten en tarieven via mobiele telefonie zijn te actualiseren.
Het voertuigtoestel registreert de gegevens over de gereden tolplichtige trajecten en verstuurt deze naar het rekencentrum van Toll Collect.
Hier wordt een tot op de kilometer nauwkeurige afrekening van alle geboekte trajecten samengesteld.
Voor elke geregistreerde vrachtwagen wordt een voertuigkaart aangemaakt waarop alle belangrijke voertuiggegevens zijn opgeslagen.
Transportondernemers kunnen de tol betalen door middel van een automatische afschrijving, een tegoedrekening of een tankkaart.