Supermarkten verkopen meer A-merken
Supermarkten hebben afgelopen jaar weer meer A-merkproducten verkocht. De supermarktomzet van de honderd grootste premiummerken groeide met 4 procent naar bijna 9 miljard euro.
Een belangrijke oorzaak van de omzetgroei was de btw-verhoging, maar er werd ook meer verkocht. Volgens marktonderzoeker IRI en Foodmagazine, die elk jaar de prestaties van A-merken meten, gaat het om de sterkste omzetgroei in elf jaar tijd.
De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor ruim 22 procent van de totale omzet van supermarkten. Marlboro bleef het grootste. Het staat al sinds 2014 op de eerste plaats en zag zijn omzet stijgen tot 508 miljoen euro.
Coca-Cola blijft de nummer twee met 355 miljoen euro, gevolgd door Campina. Dat klom een plek dankzij de sterke groei van houdbare melk die veel wordt gebruikt in koffiemachines. Heineken zakte door mindere bierverkopen tijdens afgelopen zomer van plek drie naar plek vier. Sigarettenmerk Camel maakt de top vijf compleet.
De grootste stijgers in de top 100 zijn bananenmerk Dole, snoepmerk M&M’s en koffiemerk L’Or van Jacobs Douwe Egberts. Dole profiteert als hofleverancier van Jumbo van de groei van die supermarktketen. M&M’s komt regelmatig met nieuwe smaken en houdt zo de aandacht van consumenten vast, terwijl L’Or meelift met de populariteit van koffiecups.