Octavia zet zijn origineel in de schaduw
”Simply clever”, dat is waar Skoda vandaag de dag voor staat. Skoda is meer dan een Volkswagen voor de man met de platte beurs. Je moet wel heel erg warmlopen voor de Volkswagen Golf om het Tsjechische alternatief niet hoger aan te slaan. Nuchter beschouwd beschikt de nieuwe Skoda Octavia namelijk over uitstekende papieren.
Skoda heeft absoluut een kans gemist om stilistisch eens flink uit te pakken. De nieuwe Skoda Octavia vertoont namelijk een opvallende gelijkenis met zijn voorganger. Zozeer zelfs dat de oppervlakkige waarnemer twee keer moet kijken om vast te stellen dat er sprake is van verandering. De Octavia oogt voornamer en moderner dan voorheen, maar de basiscontouren zijn nagenoeg ongewijzigd.
Een en ander heeft waarschijnlijk te maken met marktonderzoek dat uitwijst dat Skoda-klanten veel waarde hechten aan het design van hun auto. Kennelijk wordt de conservatieve styling van de modellen door de clientèle hogelijk gewaardeerd. Verder is vermeldenswaardig dat Skoda zich kan verheugen in een zeer hoge merkentrouw. De enorme investeringen in het verbeteren van de kwaliteit én de verdere professionalisering van het dealernetwerk laten zich onmiskenbaar uitbetalen.
Weinig spierkracht
De nieuwe Skoda Octavia deelt het platform met de Audi A3, de Seat Altea en de Volkswagens Golf en Touran. Ook voor de techniek heeft de Tsjechische fabrikant een beroep gedaan op de centrale magazijnen van het moederconcern. Zo maakt de zestraps automatische transmissie in de nieuwe Octavia haar opwachting, alsmede twee direct ingespoten benzinemotoren. Andere aandrijfmogelijkheden zijn twee direct ingespoten turbodieselmotoren en twee indirect ingespoten benzinemotoren. Een van de twee laatste krachtbronnen heeft een cilinderinhoud van 1,4 liter, de andere zit onder de motorkap van de beproefde testwagen en perst uit 1,6 liter cilinderinhoud een maximumvermogen van 75 kW/102 pk.
De Octavia 1.6 moet zó hard werken dat het verlangen naar meer spierkracht de wetenschap dat minder ook een optie is, volledig heeft overschaduwd. De cijfers bevestigen dat. Een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 12,3 seconden en een topsnelheid van 190 km/u zijn aardig, maar de auto voelt zo solide en groot aan dat de krachtbron simpelweg een ondermaatse indruk maakt. De motor is mooi stil, maar niet al te zuinig, want met een gemiddelde consumptie van 1 op 11,8 is de Tsjech in deze klasse een gulzige metgezel.
Het onderstel van de Skoda Octavia mag dan bekend zijn, de Tsjechen hebben zeer zeker de moeite genomen om de afstemming ervan in overeenstemming met de voorkeuren van de doelgroep te brengen. En dus is de Octavia veel minder hard geveerd dan bijvoorbeeld een Audi A3 en een Volkswagen Touran. Skoda heeft een goede middenweg gevonden tussen comfort en contact. Het onderstel weet goed raad met het wegfilteren van allerlei ongemakken in het wegdek.
Enorm veel ruimte
Echt dynamisch kan de Octavia niet genoemd worden, maar de auto toont zich stabiel en controleerbaar. In bochten treedt gedoseerd onderstuur op, waarop eenvoudig kan worden gereageerd. De auto stuurt keurig direct, al wordt er weinig informatie via het stuur naar de handen doorgeseind. De Octavia gedraagt zich al met al comfortabel en biedt daarbij weinig spanning. Precies waar de nuchtere doelgroep op zit te wachten. Een hele batterij veiligheidsvoorzieningen, die Skoda standaard op de Octavia monteert, moet de veiligheid van de inzittenden vergroten.
De eerste generatie Octavia werd hoog aangeslagen vanwege de enorme hoeveelheid bagageruimte. De nieuweling beantwoordt volledig aan de hooggespannen verwachtingen op dit vlak. De Octavia-fan krijgt maar liefst 560 liter bagageruimte, tegen 528 liter voorheen. Ook de interieurruimte is royaal. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Skoda monteert stevig en prima verstelbaar meubilair, zodat een goede zitpositie is gegarandeerd. Echt spectaculair is het interieur overigens niet vormgegeven. De wijze waarop het geheel in elkaar steekt, maakt wel indruk. De afwerking is van zeer hoog niveau; andere auto’s in deze klasse kunnen er een voorbeeld aan nemen. Ook de gekozen materialen zijn top.
Zonnige toekomst
De nieuwe Octavia is al met al een correcte maar geen opvallende verschijning. Skoda doet met de auto echter wel een opvallend aanbod. De auto onderscheidt zich door de perfecte afwerking en het enorme aanbod aan ruimte. In combinatie met de attractieve prijsstelling kan het bijna niet anders of de Octavia gaat een bijzonder zonnige toekomst tegemoet. De ”poor man’s Volkswagen” van weleer weet tegenwoordig zijn origineel overtuigend in de schaduw te zetten.
Skoda Octavia 1.6 Elegance
Techniek
Cilinderinhoud: 1595 cc; maximumvermogen: 75 kW/102 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 148 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,3 seconden; topsnelheid: 190 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4572 mm; breedte: 1769 mm; hoogte: 1462 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1230 kilogram; inhoud bagageruimte: 560 liter; brandstoftank: 55 liter; prijs: Skoda Octavia 1.4 55 kW Classic: 17.690 euro; Skoda Octavia 1.6 75 kW Classic: 18.990 euro; Skoda Octavia 1.6 75 kW Elegance: 22.450 euro.
Waardering
Plus: afwerking, binnenruimte, prijs
Min: verbruik, prestaties
Alternatieven
Citroën C4 1.6 16V Ligne Ambiance: 21.840 euro
Deze opvallende en smaakvolle Fransoos maakt eind dit jaar zijn opwachting in de showrooms. Gereden hebben we de auto nog niet, maar de C4 lijkt veelbelovend. Prijzen en uitrusting zijn alvast oké.
Ford Focus 1.6 16V First Edition:
De eerste berichten over de nieuwe Ford Focus zijn juichend. Die over het weggedrag althans. Dat was al uitstekend, maar Ford heeft opnieuw de lat hoger weten te leggen. Helaas geldt dat niet voor het design. Dat is minder onderscheidend dan dat van zijn voorganger destijds.
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline: 23.105 euro
Een Volkswagen is eigenlijk altijd goed. Tenminste, zo was het. De concurrentie heeft niet stilgezeten en zelfs vanuit eigen gelederen wordt de Golf flink onder vuur genomen. De Duitser geldt nog steeds als een prima product, dat helaas stevig aan de prijs is.