Onderwijs & opvoeding

„Mooi als leerlingen in beweging komen”

Cock Kortlever, rebounddocent: „In de rebound krijgen we leerlingen die in hun klas vanwege hun gedrag niet meer te handhaven zijn. In het zes weken durende traject besteden we 75 procent van de tijd aandacht aan gedrag. Dat is heel intensief voor hen.

L. Vogelaar
17 January 2017 12:41Gewijzigd op 17 November 2020 00:22
Beeld RD, Henk Visscher
Beeld RD, Henk Visscher

Wat is het mooi als je leerlingen in beweging ziet komen, zich in een positieve richting ziet ontwikkelen. Van vroegere reboundleerlingen en hun ouders horen we nogal eens hoe waardevol ze die periode vonden.

Moeilijk is het als het niet lukt. Geen enkele leerling wil dat het slecht met hem gaat, maar sommigen hebben niet het vermogen een positieve richting in te slaan.

Leerlingen krijgen bij ons een dringende óf dwingende plaatsing. In dat laatste geval is het hun laatste kans: als een leerling na zes weken niet terug kan naar zijn klas, moet hij naar een andere klas (bijvoorbeeld cluster 4, voor gedragsproblemen) of een ander –meestal lager– niveau óf van school af. Bij uitzondering krijgt een leerling een tweede traject aangeboden, als we het begin van een positieve ontwikkeling signaleren. Het zijn processen waarin we zo veel mogelijk samen optrekken met de ouders.

Tijdens dagopeningen geven we jongeren waarden mee zoals betrouwbaarheid, respect en het goed omgaan met eigen en andermans fouten. Ze doen volop mee en zitten vaak vol vragen. Ze moeten ook zelf dagopeningen verzorgen, zodat ze hun principes en wat de Bijbel voor hen betekent, leren verwoorden.

We hebben een leerling gehad met wie het de eerste twee weken niet wilde. In de tweede week gaan we altijd een paar dagen op bivak. De week erna zagen we hem veranderen. Hij begon vragen te stellen, mee te doen, te lachen. Hij zag dat we daarvan genoten en zei: „U vindt dat mooi, hè?” Ik zei: „Ik vind het vooral voor jezelf mooi.”

Bij een andere jongen was het zeer de vraag of hij op school kon blijven. Maar het ging! Ongevraagd sms’te hij na zijn verkeerstheorie-examen dat hij geslaagd was, en de volgende dag nam hij gebak mee. En na die zes weken kon hij terug naar zijn klas.

Dat zijn gouden momenten in dit werk. Minder fijn is de hele papierwinkel die je moet afwerken voordat je een jongere kunt gaan helpen. Maar aan klaagzangen doe ik niet mee. Ik zit 27 jaar in het onderwijs –waarvan 25 jaar op de Fruytier en inmiddels 12 jaar in de rebound–, dus als ik het niet naar mijn zin zou hebben, had ik allang iets anders gezocht.

Naam: Cock Kortlever

Leeftijd: 53

Vak: docent rebound

School: Jacobus Fruytierscholengemeenschap, Apeldoorn.

Opleiding: lerarenopleiding Nederlands en aardrijkskunde; voor het werk in de rebound een opleiding ervaringsleren.

Vrije tijd: sport, studeren aan Hogeschool Windesheim: masteropleiding learning and innovation

Meer over
Leraarschap

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer