Wedijver op de weg bij pech
Lekke band, stotterende startmotor, kapotte dynamo. Zestig jaar lang had de ANWB ongeveer het alleenrecht op hulp bij pech. Route Mobiel opent de aanval op de Wegenwacht. Wedijver op de weg bij pech.
Sinds jaar en dag staat de Wegenwacht paraat om hulp te verlenen bij pech. Zo’n 1,4 miljoen keer per jaar. En met succes. Vele tienduizenden gestrande automobilisten vervolgen jaarlijks dankbaar hun weg. Niks mis mee.
En toch kan het een stuk beter, zeggen Marc Schröder en Michiel Muller. Het duo, dat eerder de onbemande tankstations Tango op de markt zette, presenteert nu met veel bombarie een alternatief voor de pechhulp van de ANWB. Goedkoper en sneller. Maar met dezelfde kwaliteit, zeggen ze.
Route Mobiel biedt complete pechhulp, inclusief woonplaatsservice en vervangend vervoer, met een buitenlanddekking als optie. Klanten sluiten hun pechhulp bij Route Mobiel af per kenteken en niet zoals de ANWB per persoon. Partners krijgen daardoor voor hetzelfde geld dezelfde hulp. De nieuwe pechdienst kost 50 euro per jaar. „Wij zijn 42 procent goedkoper dan de ANWB”, zegt Schröder.
No-claimkorting
Route Mobiel biedt klanten die een jaar lang zonder pech rijden een no-claimkorting van 5 procent per jaar, met een maximum van 15 procent. De nieuwe wegenwacht zegt binnen dertig minuten ter plaatse te zijn. Is Route Mobiel niet binnen die tijd aanwezig, dan behoudt de klant zijn no-claimkorting.
De nieuwe pechdienst voor automobilisten is actief met een vloot van 1000 pechhulpvoertuigen. De initiatiefnemers hebben daarvoor een contract afgesloten met Europ Assistance, een bestaande internationale pechdienst, die in Nederland met 140 bedrijven al klaarstaat voor een dikke 900.000 zakelijke voertuigen.
Route Mobiel kan zijn dienstverlening een stuk voordeliger aanbieden dan zijn zestig jaar oude concurrent. „Wij hebben geen verliesgevende projecten”, legt Muller uit. „De ANWB heeft bijvoorbeeld een eigen navigatiesysteem ontwikkeld. En ze geeft elke twee maanden een nieuw magazine uit. Dat kost allemaal handenvol geld.”
Dergelijke projecten worden volgens Schröder gefinancierd met de winst van de pechhulp. „Over de rug van de klant. De Wegenwacht is de melkkoe van de ANWB. Zo’n 60 procent van de ANWB-leden wil alleen pechhulp. Maar door de koppeling van het lidmaatschap van ANWB en Wegenwacht is dat niet mogelijk.”
Een andere reden voor de goedkopere tarieven ligt in het feit dat Route Mobiel gebruikmaakt van het professionele en efficiënte, bestaande netwerk van Europ Assistance. „Zij werken al voor twintig leasebedrijven. Reken maar niet dat leasebedrijven ergens te veel voor betalen.”
Route Mobiel is ambitieus. „Eind volgend jaar willen we 250.000 klanten hebben”, zegt Muller. Al in het eerste jaar moet het initiatief winstgevend zijn. In vijf jaar tijd denkt het duo zeker 10 procent marktaandeel te veroveren. Op dit moment heeft de ANWB, met 3,8 miljoen leden, de markt vrijwel volledig in handen. Automobilisten die over willen stappen moeten voor 15 november hun ANWB-lidmaatschap hebben opgezegd. Route Mobiel neemt dit graag kosteloos voor zijn rekening.
Vriespunt
Route Mobiel zegt in de eerste week zo’n 10.000 klanten te hebben binnengesleept. Inmiddels schommelt het klantenbestand rond de 25.000. Eind december hopen Schröder en Muller 125.000 klanten te hebben. „Het loopt erg goed. We schudden automobilisten wakker. Velen hebben zich nooit afgevraagd hoeveel ze betalen. Omdat ze geen keus hadden.”
De ANWB houdt de ontwikkelingen van zijn nieuwe concurrent „nauwlettend” in de gaten, verklaart woordvoerder Ad Vonk. „Het gaat de ANWB leden kosten. Hoeveel is niet duidelijk.” Aantallen wil hij niet geven.
De verhouding tussen ANWB en Route Mobiel bevindt zich inmiddels op het vriespunt. „De ANWB reageert heftig op ons initiatief. Ze zijn geschrokken. Een kat in het nauw maakt rare sprongen”, zegt Muller. „Heel kwalijk. Zeker voor een belangenbehartiger.” Bovendien „liegt” de ANWB „doelbewust” over Route Mobiel, aldus Muller. „Medewerkers hebben dingen over ons verteld die absoluut niet waar zijn. En de ANWB weet dat.”
De ANWB zou hebben gezegd dat Route Mobiel vooral een sleepdienst is, dat ze geen ervaren monteurs hebben en dat ze geen gebruik mogen maken van praatpalen. „De ANWB kent als geen ander de service van Europ Assistance. Ze maken op piekuren zelf gebruik van dit bedrijf.”
ANWB-woordvoerder Vonk ontkent dat zijn organisatie doelbewust foutieve informatie verspreid. „Overal worden fouten gemaakt. Route Mobiel is op maandag met veel mediageweld van start gegaan. Wij weten dan op woensdag nog niet exact wat hun hulpverleningsvoorwaarden zijn.” Inmiddels heeft de ANWB zijn medewerkers nieuwe instructies gegeven.
Prijsverschil
Het prijsverschil van 42 procent is in de praktijk iets genuanceerder, reageert Vonk. Voor automobilisten die bijvoorbeeld geen woonplaatshulp van de ANWB nemen, is het prijsverschil minder groot. Verder pakt het prijsvoordeel voor huishoudens met meerdere auto’s door het klant-per-kentekensysteem van Route Mobiel iets ongunstiger uit. Ten slotte betalen klanten bij Route Mobiel meer voor auto’s ouder dan 12 jaar. „Wij hebben daar geen hogere tarieven voor”, zegt de ANWB’er.
Een verschil zit ook in de werkwijze van beide partijen. „De Wegenwacht helpt in 90 procent van de gevallen een automobilist ter plekke weer op weg, slechts 10 procent moet worden weggesleept naar de garage. Ik weet niet of Route Mobiel dat haalt. Als ze je naar een garage slepen, moet je daar de reparatie alsnog betalen.”
Route Mobiel helpt in 60 procent van de gevallen gestrande automobilisten weer op weg. „Wij kiezen er bewust voor om een voertuig sneller naar een garage te slepen. Door de toenemende elektronica zijn veel reparaties ter plekke heel moeilijk te verhelpen. Bovendien vervalt in veel gevallen de fabrieksgarantie, als derden aan een auto sleutelen. Sommige reparaties moet je daarom niet willen verhelpen langs de weg.”