Kerk & religie

„De uitkomst is voor mij: Lausanne is terug”

Na bijna een week van intensief beraadslagen, konden de 31 taakgroepen op het wereldevangelisatiecongres in het Thaise Pattaya dinsdag de resultaten van hun besprekingen presenteren. Robyn Claydon, vice-voorzitter van het Lausanne International Committee: „Dé uitkomst is voor mij: Lausanne is terug.”

Van onze verslaggever
6 October 2004 11:31Gewijzigd op 14 November 2020 01:43

Ze verwees daarmee naar de moeilijke jaren die de internationale Lausanne-beweging doormaakte in de jaren negentig. Overwogen werd toen zelfs het Lausanne Comité voor Wereldevangelisatie (LCWE), opgericht na het eerste Internationale Congres voor Wereldevangelisatie in Lausanne (1974), op te heffen.

Zo ver kwam het echter niet, en het -dinsdag afgesloten- 2004 Forum for World Evangelization in Pattaya heeft de „vitaliteit van de beweging” heel duidelijk aangetoond, aldus ds. Doug Birdsall, de nieuwe uitvoerend voorzitter van het LCWE, dinsdagmiddag op een persconferentie. Aan het congres namen ruim 1500 personen deel, afkomstig uit 115 landen.

Alle taakgroepen presenteerden zich dinsdag. De onderwerpen waarmee zij zich hadden beziggehouden, liepen sterk uiteen: van ”de uniciteit van Christus in een postmoderne wereld” tot ”niet-traditionele gezinnen” en ”het tot discipel maken van ”oral leaners””. Het gaat hier om de „cruciale thema’s” van dit moment, stelde dr. Ted Yamamori tijdens de persbijeenkomst. „Híér dient de kerk zich de komende jaren mee bezig te houden.”

Overigens wil de nieuwe internationaal directeur het 2004 Forum liever niet aanduiden als Lausanne III. Beter is het in zijn ogen om te spreken over Pattaya II. Hij refereerde hierbij aan het Congres voor Wereldevangelisatie in 1980, dat eveneens in Pattaya plaatshad en waarvan de opzet vergelijkbaar was met die van de nu gehouden conferentie.

De deelnemers ontvingen dinsdagavond een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten. Van een slotverklaring vergelijkbaar met het Lausanne Convenant (1974) of het Manilla Manifest (1989) is hier echter geen sprake. De eindresultaten van het 2004 Forum worden neergelegd in ten minste 31 publicaties, die verschijnen als deeltjes in de reeks Lausanne Occasional Papers (LOP’s). Daarnaast zullen ze te downloaden zijn vanaf de Lausanne-website. Het kan echter nog wel tot begin volgend jaar duren voordat het zo ver is.

Plannen zijn er inmiddels om „in 2006 of 2007” een conferentie voor „jonge leiders” te organiseren, kon ds. Birdsall melden, waarschijnlijk in Bangkok. Ook over de volgende grote Lausanne-conferentie wordt al nagedacht: deze heeft naar alle waarschijnlijkheid plaats in 2010, ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van de wereldzendingsconferentie in Edinburgh.

De kerk dient zich maximaal in te spannen voor hen die geen toegang hebben tot het Evangelie, stelt het samenvattende document. „De bereidheid om zichzelf voorzienende kerken te helpen stichten onder de 6000 overgebleven onbereikte groepen mensen blijft prioriteit nummer 1.”

In de tweede plaats: „De woorden van onze God roepen ons op onze naasten lief te hebben als onszelf. Hierin hebben we enorm gefaald. We hernieuwen onze bereidheid om hen die gemarginaliseerd zijn als gevolg van een handicap of degenen met andere levensstijlen en spirituele perspectieven met liefde en toewijding te bereiken. We willen ons inspannen voor onze kinderen en jongeren, die samen een meerderheid van de wereldbevolking uitmaken en van wie velen worden misbruikt, in gedwongen slavernij, legers en kinderarbeid.”

In de derde plaats erkent Pattaya II de snelle groei van de niet-westerse kerk; ten vierde „de realiteit dat een groot deel van de wereld bestaat uit ”oral learners”, die informatie het beste begrijpen als die tot hen komt in verhaalvorm.”

Vijf: „Wij roepen de kerk op gebruik te maken van media die aansluiten bij de cultuur.” Ten slotte bevestigt het congres het priesterschap van alle gelovigen en roept het de kerk op om „vrouwen, mannen en jongeren toe te rusten, aan te moedigen en te bekrachtigen om hun roeping als getuigen en medewerkers in de wereldwijde taak van evangelisatie te vervullen.” De taakgroep ”Holistische zending” vroeg dinsdag aandacht voor de catastrofale gevolgen van de aids-pandemie. „We staan aan het begin; niet in het midden, niet aan het eind. Na Afrika volgen, binnen afzienbare tijd, ook China, India en Rusland. Deze pandemie, die zijn piek pas zal bereiken in 2050, vraagt om een holistische benadering. Laat Lausanne de kerk oproepen tot actie, wereldwijd.”

Nog nooit hebben zo veel mensen, uit zo veel verschillende culturen, in een stad geleefd als nu, zei de groep ”Transformatie van steden”. „Hier liggen zo veel kansen voor het Evangelie.” Zakenlieden kunnen tegelijk ook zendeling zijn, aldus de groep ”Business als zending”. „Ofwel busionary.”

De taakgroep ”De vervolgde kerk” stelde voor een internationaal forum te creëren voor organisaties en instellingen die zich inzetten voor de vrijheid van godsdienst. „Wie van u kent iemand die is opgepakt of gedood vanwege zijn geloof?” vraagt de spreker? Zeker honderd mensen staan op. „Laten we voor hen bidden.”

In de groep ”Verzoening” zaten mensen uit onder andere verschillende conflictregio’s in de wereld. „We hoorden elkaars verhalen over pijn en hoop. We moeten leren elkaars voeten te wassen.” Speelde de islam tijdens Lausanne II nog nauwelijks een rol in het denken van mensen, sinds 11 september 2001 is dat wel anders geworden, aldus de taakgroep ”Het begrijpen van moslims”. „Wat we willen, is de kerk mobiliseren tot gebed voor de moslims op deze wereld. En tot evangelisatie. Te veel hebben we hun Gods Woord onthouden.”

Gebed vroeg onder andere ook de groep ”Gebed in het evangelisatiewerk”. „Het gebed is essentieel voor het leven van de kerk en voor effectief zending bedrijven.”

Wat is de blijvende betekenis van Lausanne III, ofwel Pattaya II? De uitvoerend voorzitter van het LCWE, ds. Birdsall, vindt het nog te vroeg om daarover al iets te kunnen zeggen. „Een Chinees vroeg ooit aan een wetenschapper: Kun je me iets vertellen over de Franse revolutie? De wetenschapper zei alleen: „1789.” Het was volgens hem te kort geleden om er al iets zinnigs over te kunnen zeggen. Zo is het hier ook.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer